آگاهی بخشی جامعه برای شناسایی علایم اولیه اُتیسم ضروری است

آگاهی بخشی جامعه برای شناسایی علایم اولیه اُتیسم ضروری است

cmsd/اصفهان یک متخصص روانشناسی کودکان استثنایی گفت: اتیسم یک اختلال چند وجهی است که آگاهی بخشی به همه سطوح جامعه در مورد شناسایی زودهنگام علایم اولیه و شرایط مبتلایان آن ضروری است.

محمدحسن صدفی، امروز(یکشنبه، 6 خرداد) در کارگاه آموزشی تشخیص و شناخت اختلال طیف اتیسم، اظهار کرد: شناسایی زودهنگام اختلال اتیسم ممکن است آثار عصب شناختی این اختلال را به حداقل برساند و درمان و توانبخشی به موقع، به بهبود وضعیت کودک بسیار کمک می کند.

وی افزود: سن موثر برای آموزش کودکان طیف اتیسم، زیر هشت سال است که روند درمان بعد از گذشت این زمان بسیار سخت خواهد شد. تشخیص اختلال معمولاً با تاخیر همراه است و ممکن است باعث از دست دادن فرصت های طلایی جهت مداخله اثربخش شود.

به گزارش cmsd، این متخصص روانشناسی کودکان استثنایی تصریح کرد: زمان ایده آل برای تشخیص اتیسم قبل از سه سالگی است که بر مبنای 15 رفتار خاص و قابل مشاهده انجام می شود و تفاوت کودک اتیستیک و عادی را نشان می دهد. نشانه های اولیه، نقص های هسته ای این اختلال هستند که در بیشتر مبتلایان به اختلالات اتیسم ظاهر می شود.

صدفی گفت: اگر کودکی در نشان دادن این 15 رفتار متناسب با دوره سنی 12 ماهگی تا 3 سالگی ناتوان باشد حتماً باید این کودک برای تشخیص اولیه اتیسم مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

وی افزود: بی تفاوتی به اطرافیان مثل مادر یا پرستار کودک، واکنش نداشتن به نام خود، ناراحتی شدید از به هم ریختن نظم اشیا، نداشتن تماس چشمی با دیگران، نداشتن بازی عملکردی، ناتوانی در نشان دادن واکنش به تظاهرات چهره دیگران از جمله نشانه های تشخیص اولیه اتیسم است.

این متخصص روانشناسی کودکان استثنایی، اظهار کرد: بازی وانمود سازی را نشان نمی دهند، به صداهای محیط واکنش نشان نمی دهد، فعالیت هدفمند ندارند،  ناتوانی از تقلید کردن، به دستورات کلامی واکنشی نشان نمی دهند، از کلمات استفاده نمی کند، برای در آغوش گرفته شدن دست هایش را دراز نمی کند، از اشارات بدنی استفاده نمی کند و تکرار چندباره یک بازی از دیگر نشانه هایی است که باید به طور تخصصی بررسی کرد.

صدفی تاکید کرد: اگر برخی از این نشانه ها را در فرزند خود و یا دانش آموزان مشاهده کردید، حتماً به متخصصان روانشناسی و روانپزشکی مراجعه نمایید تا کودک مورد بررسی جدی و رسمی قرار گیرد.

مبتلایان طیف اتیسم نیازمند خدمات جامع درمانی و آموزشی هستند

یک کارشناس ارشد روانشناسی نیز در این کارگاه گفت: کودکان با اختلال طیف اتیسم نیازمند خدمات جامع درمانی و آموزشی هستند که باید توسط متخصصان، والدین و مربیان فراهم شود تا علاوه بر کاهش مشکلات آنها به افزایش تعامل اجتماعی و ارتباط و رفتار کودک در خانه و اجتماع کمک شود.

علیمه حق پناه، اظهار کرد: بنابه پژوهش ها، بروز اختلال طیف اتیسم علت های مختلفی دارد که شناخت این علت ها برای شناسایی اختلال و درمان به موقع مبتلایان آن بسیار مهم است.

وی افزود: تشخیص افتراقی اوتیسم با اختلال های پردازش بینایی، شخصیت ضداجتماعی، اسکیزوفرنی، همبود، اختلال وسواس فکری-عملی، بیش فعالی، اختلال یادگیری، اضطراب، افسردگی نیازمند بررسی تخصصی و ارزیابی کودک است.

صدفی تصریح کرد: کودکان اتیسم، به نام خود و صداهای محیط واکنشی نشان نمی دهد، به گونه ای که تصور می کنید ناشنواست یا هنگام تماس چشمی با دیگران، به سرعت تماس چشمی برقرار کرده و نگاه خود را بر می گرداند که ممکن است با اختلال پردازش بینایی اشتباه شود.

این متخصص روانشناسی کودکان استثنایی گفت: مربیان مهد کودک ها و مراکز پیش دبستانی و معلمان دوره ابتدایی نقش موثری در شناسایی کودکان مبتلا به اتیسم دارند که این تشخیص به موقع می تواند از پیشرفت اختلال جلوگیری کند.

کمبود مربی متخصص برای آموزش کودکان طیف اتیسم 

مدیرعامل یک موسسه خیریه اتیسم در کاشان گفت: سومین دوره کارگاه های آموزشی تشخیص و شناخت اختلال طیف اُتیسم با همکاری مرکز توانمندسازی اجتماعی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان و آموزش و پرورش شهرستان آران و بیدگل به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

مریم خیامی پور افزود: این کارگاه یک روزه با حضور 80 نفر از فرهنگیان شهرهای مختلف استان اصفهان و استان های هم جوار اجرا شد و گواهینامه آموزش از دانشگاه کاشان برای شرکت کنندگان صادر شد.

وی اظهار کرد: کارگاه های آموزشی دوره های اول و ودوم برای آشنایی و آموزش کارکنان پایگاه های پایش رشد و سلامت منطقه کاشان با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در دو سال گذشته اجرا شد.

وین تاکید کرد: کمبود مربی متخصص برای آموزش کودکان طیف اتیسم، یکی از چالش هایی است که با توجه به افزایش شیوع اتیسم درگیر آن هستیم بنابراین تلاش می کنیم از همه گروه های جامعه برای شناسایی مبتلایان به این اختلال کمک بگیریم.

خیامی پور گفت: برنامه های غربالگری در مناسبت های ملی و مذهبی، برپایی نمایشگاه آثار مبتلایان به انیسم در خانه بروجردی در تعطیلات عید نوروز و برخی هتل های کاشان ازجمله فعالیت هایی است که جهت آشنایی مردم با این اختلال اجرا می کنیم.

پایان خبر cmsd

آگاهی بخشی جامعه برای شناسایی علایم اولیه اُتیسم ضروری است

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آگاهی بخشی جامعه برای شناسایی علایم اولیه اُتیسم ضروری است" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آگاهی بخشی جامعه برای شناسایی علایم اولیه اُتیسم ضروری است"، کلیک کنید.