اثر کیفیت آب روی برج خنک کننده

در این مقاله می خواهیم در مورد اثرات سختی و رسوب آب بر روی عملکرد برج خنک کننده با شما صحبت کنیم. دانستن این اطلاعات به شما کمک می کند بتوانید راندمان عملکرد کولینگ تاور را بهتر کنید و در مورد آسیب هایی که رسوب به پکینگ، نازل و سیستم توزیع آب می زند، بیشتر بدانید.

اثر کیفیت آب روی برج خنک کننده

در قسمت اول، یک تعریف از سختی آب و اثر آن بر سیستم های خنک کن تبخیری مثل Cooling tower، ارایه می کنیم.

برج خنک کننده به خاطر قیمت مناسب، مصرف برق کمتر از چیلر و قابلیت کاهش دما به میزان دلخواه در آب و هوای گرم ایران، معمولا بعنوان بهترین گزینه برای کاهش دما و خنک کاری خط تولید در نظ گرفته می شود.

سختی آب بر اثر وجود یونهای فلزاتی مانند کلسیم، منیزیوم و در برخی موارد آلومینیوم یا آهن و … ایجاد می شود. تقریبا در اکثر موارد بخاطر حل شدن یونهای کلسیم و منیزیوم است که البته وجود یون کلسیم تاثیر بیشتری دارد.

سختی آب در برج خنک کننده به دو نوع سختی دایم(سختی دایم) و سختی موقت تقسیم می شود.

سختی دایم آب عبارت است از وجود نمکهای غیر از بی کربنات کلسیم و منیزیوم. سختی کل در آب با گرما تبدیل به رسوب نمی شود و برای همین به سیستم های صنعتی صدمه نخواهد زد.

در مواردی که سختی آب(سختی بالای آب معمولا مربوط به وجود یون کربنات کلسیم است) بالا باشد در بدنه ، نازل ها، فن و از همه مهمتر پکینگ رسوب ایجاد می شود. این رسوب گیری باعث می گردد منافذ عبور هوا و آب کوچک و در برخی موارد بسته شده، راندمان برج خنک کننده به شدت کاهش یابد و همچنین در بدنه و اتصالات خوردگی بوجود بیاید.

آب مایعی است که می تواند انواع مواد معدنی را در خود حل نماید. با توجه به جنس خاک و بسترهای زمین، نمک های کلسیم (که موجب سختی آب می شوند) از مهمترین املاح آب هستند. کلسیم محلول در آب به صورت بی کربنات کلسیم است. بی کربنات کلسیم انحلال پذیری بالایی در آب دارد. محلول آن شفاف بوده و کلسیم آن ته نشین نمی شود.

بدلیل یک طرفه بودن این واکنش، پس از تشکیل رسوب و در صورت سرد شدن آب نیز، رسوب تشکیل شده به بی کربنات کلسیم تبدیل نمی شود.

از مهمترین نکاتی که در انتخاب پکینگ  برج  خنک کننده فایبر گلاس یا بتونی باید در نظر گرفته شود، تطبیق نوع پکینگ برای در محل است. پیشنهاد نوع پکینگ بر حسب سختی در برج های خنک کننده صنعتی بدین شرح است :

در این شرایط می توان از برای کولینگ تاور استفاده کرد. به این صورت در مواردی که از آب شهر یا آب چاه با سختی متوسط استفاده می شود، می توان از Film fill برای ایجاد سطح تبخیر در تولید برج خنک کننده استفاده کرد. به صورت معمول برای برج خنک کن در صنعت تهویه مطبوع و چیلر از پکینگ فیلم PVC یا PP استفاده می شود و سختی آب در حدی نیست که به عنوان مثال نیاز باشد هر 6 ماه یکبار فیلینگ عوض شود.

در این شرایط توصیه اکید می شود از از نوع VC ,NC و NB استفاده نمود. این شرایط بیشتر در برج خنک کن صنعتی و در مواردی که آب چاه یا آب تامین شده سخت است استفاده می شود. در این شرایط یک مساله مهم پیش می آید. بعضی از سازنده ها و تولید کنندگان کولینگ تاور، به خاطر اینکه قیمت محصول و اندازه برج خنک کننده کم شود، در پیشنهاد از پکینگ فیلم استفاده می کنند.

خریدار نیز با فرض صرفه جویی در خرید، به سمت تامین کننده ای میرود که قیمت کمتری را پیشنهاد کرده است. در صورتیکه این هزینه کم در ادامه برای خریدار مشکلات زیادی ایجاد می کنند و نیاز به بسیار زیاد می شود. در نتیجه خط تولید به مشکل می خورد و خریدار چندین برابر قیمت برج خنک کننده دچار ضرر می شود.

در حالتی که سختی آب بالای هزار پی پی ام باشد، فیلینگ برج خنک کننده – پکینگ به صورت تخصصی و با کمک مشاور انتخاب گردد و در برخی از موارد (مانند صنایع تولید روی و سرب) از برج بدون پکینگ استفاده نمود.

در ادامه مطلب، توضیحاتی کامل در خصوص مورد بودن و اسیدی بودن یا همان PH آب برج خنک کن و نیز سختی آب و فاکتورهای تاثیر گذار در سختی آب ارایه شده است.

باید آب در گردش و آب جبرانی را از لحاظ شیمیایی و رسوبات تشکیل شده در سیستم عامل در گردش را هم آنالیز کنید.

هر گونه خوردگی ایجاد شده در سیستم آب در گردش باید آنالیز و تجزیه تحلیل شود.

اطلاعات کافی هیدرودینامیکی و حرارتی در مورد آب در گردش داشته باشید، یعنی سرعت و دمای آب را در نقاط مختلف سیستم مشخص کنید.

همچنین بایستی میزان غلظتِ مقدار آب جبرانی و مقدار آب دور ریز را هم مشخص کنید تا بفهمید که کیفیت آب دقیقاً چقدر است.

در نهایت اگر همه این موارد را به درستی تجزیه تحلیل کرده باشید، متوجه خواهید شد که کیفیت آب خنک کننده بالا است، در نتیجه خوردگی اتفاق نمی  افتد اما اگر خوردگی به وجود بیاید، عمر تجهیزات کم می شود و مشکلاتی مانند کاهش راندمان عملیاتی مبدل های حرارتی یا ایجاد نشتی محصولات و آلودگی محصولات نشتی به وجود خواهد آمد و به خاطر همین است که می گوییم تاثیر کیفیت آب روی کولینگ تاور بسیار بالا است و باید خیلی به آن دقت کنید.

کلام آخر
طبق توضیحاتی که در این مقاله برایتان ارایه دادیم، متوجه شدید که تاثیر کنترل کیفیت آب  چقدر زیاد است و در نتیجه خودتان حواستان را جمع کنید که از چه آبی برای برج خنک کننده استفاده می کنید و در طول زمان هم می دانید که باید کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهید؛ البته همه این ها در صورتی اتفاق می افتد که شما یک برج خنک کننده یا کولینگ تاور با کیفیت داشته باشید. سایت رسام سرما هم یکی از بهترین منابعی است که شما می  توانید برج خنک کننده باکیفیتی را از آن تهیه کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اثر کیفیت آب روی برج خنک کننده" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اثر کیفیت آب روی برج خنک کننده"، کلیک کنید.