دل سردی اماراتی ها از سازش با اسراییل و بر باد رفتن غنیمتی بزرگ

رسانه آمریکایی نوشت رژیم صهیونیستی نتوانسته است با «توافق ابراهیم» به اهداف اصلی خود در ارتباط با امارات و برقراری روابط دیپلماتیک با دیگر کشورهای عربی منطقه دست پیدا کند.

به گزارش cmsd، یک رسانه آمریکایی با اشاره به پیشینه عادی سازی روابط امارات عربی متحده و بحرین با رژیم صهیونیستی موسوم به «توافق ابراهیم»، تاثیر جنگ غزه را بر گسترش این توافق با وجود تلاش های دولت آمریکا در این راستا بررسی کرده و نوشت که امارات پیوند خود را با رژیم صهیونیستی در طول جنگ غزه نیز حفظ کرد است اما این رابطه که مبتنی بر توافقی با میانجیگری آمریکا است، با وجود شدت یافتن خشم ها نسبت به رژیم اشغالگر قدس، تحت فشار قرار گرفته است.

«ویویان نِریم» خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به این مطلب نوشت: «چند سال پیش بود که بسیاری از شهروندان امارات متحده عربی مایل از برقراری روابط میان کشورشان با اسراییل با خشنودی صحبت می کردند. آن موقع، اسراییل به تازگی از طریق توافقی به میانجیگری آمریکا، با امارات روابط برقرار کرده بود. گروه های تجاری برای سرمایه گذاری خارجی از راه رسیدند. 2 زن که یکی اماراتی و دیگری از ساکنان اراضی اشغالی بود، بر فراز آسمان خراشی در دوبی، با گرفتن دستان یک دیگر، برای گرفتن عکس رو به دوربین کرده بودند».

این رابطه که مبتنی بر توافقی با میانجیگری آمریکا است، با وجود شدت یافتن خشم ها نسبت به رژیم اشغالگر قدس، تحت فشار قرار گرفته است رسانه آمریکایی در ادامه نوشت مقامات رسمی آمریکایی و اماراتی و مقامات رژیم صهیونیستی پیش بینی می کردند که توافقشان، یعنی توافق ابراهیم، موجب برقراری صلح در منطقه خواهد شد اما حالا، با وجود بمباران چندماهه غزه توسط رژیم صهیونیستی که بر خشم عمومی در منطقه غرب آسیا دامن زده است، کمتر کسی در امارات هوادار این توافق است.

دل سردی اماراتی ها از سازش با اسراییل و بر باد رفتن غنیمتی بزرگ
سفر «اسحاق هرتزوگ» رییس رژیم صهیونیستی به ابوظبی و دیدار با «محمد بن زاید» رییس امارات

یک تاجر اماراتی که پیشتر، از این روابط اقتصادی تمجید کرده و برای آن بازارگرمی کرده بود، گفت که از «شورای تجاری امارات-اسراییل» کناره گیری کرده و چیزی برای گفتن در این باره ندارد. «برخی اماراتی ها، اگرچه از این توافق دل سرد شده اند، می گویند از صحبت کردن علنی درباره آن هراس دارند و به پیشینه دولت خودکامه شان در بازداشت منتقدان اشاره کردند». یکی از کسانی که حاضر شد به طور علنی در این باره صحبت کند، معاون رییس پلیس دوبی گفت که عرب ها «واقعا خواهان صلح» هستند اما رژیم صهیونیستی «ثابت کرده است که نیت های آن شوم اند».

 «عرب ها واقعا خواهان صلح هستند اما رژیم صهیونیستی ثابت کرده است که نیت های آن شوم اند.»

در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است: «تحلیلگران می گویند احتمالا نه امارات و نه اسراییل از این توافق صرف نظر نخواهند کرد، چراکه در شرایطی که روابط دیگر کشورهای عربی با اسراییل ضعیف تر می شود، این توافق به نوعی، رگ حیاتی دیپلماتیک اسراییل محسوب می شود و منجر به سودآوری میلیاردی در تجارت و روابط مردمی موثر آن با کشورهای غربی شده است».

«محمد باهارون» رییس مرکز تحقیقاتی «بحوث» در دوبی می گوید «رویه فعلی جنگ خبرهای خوشی برای این توافق یا امنیت منطقه به همراه ندارد. این یک نوع شراکت است و اگر یکی از شرکا به وظایف خود عمل نکند، دیگر شراکت محسوب نمی شود.»

دل سردی اماراتی ها از سازش با اسراییل و بر باد رفتن غنیمتی بزرگ
آوارگان فلسطینی جنگ غزه که در ماه نوامبر وارد ابوظبی شدند

در این میان، به دلیل بمباران های غزه توسط رژیم صهیونیستی که به گفته مقامات وزارت بهداشت غزه، منجر به شهادت بیش از 30 هزار فلسطینی شده و 2 میلیون نفر دیگر را آواره کرده و خطر گرسنگی و فروپاشی نظام سلامت آن را به بار آورده است، خشم و عصبانیت عمومی نیز نسبت به رژیم صهیونیستی و آمریکا، متحد اصلی آن تشدید یافته است.

رویه فعلی جنگ خبرهای خوشی برای این توافق یا امنیت منطقه به همراه ندارد

این جنگ برخی از رهبران کشورهای عربی را که با رژیم صهیونیستی روابط خود را حفظ کرده اند، وادار ساخته درباره این روابط تجدیدنظر کنند. اردن سفیر خود را در ماه نوامبر فرا خواند. مقامات مصر نیز هشدار داده اند که هر اقدامی که مردم غزه را به مصر سرازیر کند، منجر به از بین بردن معاهده ای خواهد شد که چندین دهه پابرجا بوده است. سفرای رژیم صهیونیستی در بحرین، مراکش و مصر هم از زمان عملیات «طوفان الاقصی»، بیشترشان در اراضی اشغالی ماندند.

این یاس دیپلماتیک باعث شده سفارت رژیم صهیونیستی در امارات، تنها هیات دیپلماتیک فعال آن در جهان عرب باشد. بسیاری از شرکت های هواپیمایی دولتی نیز پروازهای خود را به تعلیق درآوردند و این باعث شد امارات تنها کشور منطقه با پروازهای مستقیم به اراضی اشغالی باشد اما به رغم این فشارها، مقامات رسمی اماراتی می گویند قصدی برای قطع رابطه ندارند.

این مطلب می افزاید: «دولت امارات متحده عربی در بیانیه ای مکتوب به روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد که مقامات این کشور از روابط خود با اسراییل برای تسهیل ورود کمک های انسانی به غزه، همچنین درمان مجروحان غزه ای که به امارات منتقل شده بودند، استفاده کرده اند. امارات متحده عربی بر این باور است که تعاملات دیپلماتیک و سیاسی در برهه دشواری مانند همین که شاهدش هستیم، حایز اهمیت است».

بسیاری از اسراییلی ها و اماراتی ها می گویند حتی اگر موجودیت توافق در مخاطره نباشد، قطعیت و اطمینانی نسبت به آینده این روابط وجود ندارد

در این گزارش، همچنین با اشاره به سفر «نیر بارکات» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، در اواخر فوریه به امارات به عنوان اولین سفر یک وزیر این رژیم به امارات از زمان 7 اکتبر و «خوش بینی» او نسبت به این روابط و تاکید بر «اهمیت راهبردی» توافق ابراهیم، آمده است: «با این وجود، بسیاری از اسراییلی ها و اماراتی ها می گویند حتی اگر موجودیت توافق در مخاطره نباشد، قطعیت و اطمینانی نسبت به آینده این روابط وجود ندارد».

«نوآ گاستفروند» یکی از یکی از بنیانگذاران صهیونیستی گروه «تِک زون» گروهی که کارآفرینان و سرمایه گذاران فناوری اماراتی و صهیونیستی را به هم متصل می کند، در این باره می گوید، «دوران آرمان گرایانه توافق ابراهیم به نوعی به رنگ باخته است. حالا وارد دوران واقع بینانه درک این شده ایم که کار آسان نخواهد بود.»

دل سردی اماراتی ها از سازش با اسراییل و بر باد رفتن غنیمتی بزرگ
(از راست) «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات، «عبدالله بن رشید الزیانی» وزیر خارجه بحرین، «دونالد ترامپ» رییس جمهور پیشین آمریکا، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، 15 سپتامبر 2020، واشنگتن دی سی

در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به پیشینه «توافق ابراهیم» و تلاش دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهور پیشین آمریکا برای میانجیگری این توافق و ناکام ماندن آن در رسیدن به اهداف اصلی خود آمده است: «پس از مدت کوتاهی از حصول برخی پیشرفت ها در روابط میان اسراییل و امارات متحده عربی، اختلافاتی میان اماراتی های مایوس ایجاد شد که نظاره گر گسترش شهرک سازی ها در کرانه باختری و تشکیل افراطی ترین دولت راست گرا در تاریخ اسراییل بودند».

بسیاری از برنامه های «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به امارات تحقق نیافت. این توافق حتی در حد در بر گرفتن کشورهایی مانند عمان یا قطر نیز گسترش نیافت. با وجود این که سعودی ها به دنبال مذاکره با مقامات آمریکایی برای به رسمیت شناختن احتمالی اسراییل بوده اند، تمایلی به ملحق شدن به این توافق ندارند و امتیازات گزافی را مطالبه می کنند.

«عرب ها در حال رسیدن به این نتیجه هستند که در حالی که صلح با اسراییل ممکن است قابل باور باشد، دیگر مطلوب نیست»

نیویورک تایمز همچنین نوشت که طبق نظر اندیشکده «واشنگتن برای امور خاور نزدیک» که در اصل، یک سازمان تحقیقاتی حامی رژیم صهیونیستی است، دیدگاه های اماراتی ها نسبت به این توافق پیش از جنگ غزه نیز بد شده بود. تا نوامبر 2022، 71 درصد از کسانی که در امارات در یک نظرسنجی شرکت کرده بودند، گفتند این توافق «تاثیری منفی» روی منطقه آن ها دارد.

تاکنون، مقامات اماراتی با تمرکز بر کمک رسانی به غزه بر جنگ متمرکز بوده اند و لحنشان نسبت به رژیم صهیونیستی تندتر شده و خواستار آتش بس و ایجاد  کشوری فلسطینی شده اند.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: نتانیاهو و مقامات دولت «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا، پیش از جنگ غزه، به غنیمتی بزرگ تر از عادی سازی روابط با امارات متحده عربی، یعنی عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی چشم دوخته بودند اما محققان می گویند اکنون، این چشم انداز بیش از پیش دست نیافتنی به نظر می رسد.

«حشام الغنام» یک استاد دانشگاه در عربستان سعودی، ماه گذشته در مجله ای سعودی نوشت که «اسراییل به باری اخلاقی بر دوش هر کسی تبدیل شده است که با آن مراوده ای داشته باشد. عرب ها در حال رسیدن به این نتیجه هستند که در حالی که صلح با اسراییل ممکن است قابل باور باشد، دیگر مطلوب نیست.»

پایان خبر cmsd

دل سردی اماراتی ها از سازش با اسراییل و بر باد رفتن غنیمتی بزرگ

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دل سردی اماراتی ها از سازش با اسراییل و بر باد رفتن غنیمتی بزرگ" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دل سردی اماراتی ها از سازش با اسراییل و بر باد رفتن غنیمتی بزرگ"، کلیک کنید.