تحقیق کلمات کلیدی برای سئو
یکی از مهم ترین مباحث در آموزش سئو تحقیق کلمات کلیدی است. این تنها راهنمایی است که در سال ۲۰۲۵ برای یافتن بهترین کلمات کلیدی به آن نیاز خواهید داشت.

کلمات کلیدی چه هستند؟
کلمات کلیدی (که گاهی به آن ها «کلمات کلیدی سئو» نیز گفته می شود) هر کلمه یا عبارتی هستند که کاربر برای یافتن اطلاعات خاصی در اینترنت در موتور جستجو وارد می کند.
کلمه کلیدی دروازه ای است که افراد را به نتایج جستجوی ارگانیک هدایت می کند و در نهایت به وب سایتی می برد که در آن چیزی را که به دنبالش هستند پیدا می کنند.
به همین دلیل، یافتن کلمات کلیدی مناسب در سئو بسیار اهمیت دارد. وقتی عباراتی را پیدا می کنید که افراد هنگام جستجوی موضوعات مرتبط با حوزه کاری شما از آن ها استفاده می کنند، می توانید استراتژی محتوایی و بهینه سازی خود را طوری تنظیم کنید که این عبارات را هدف قرار دهد. در نتیجه، رتبه بهتری خواهید گرفت و بازدیدکنندگان بیشتری جذب خواهید کرد.
کلمات کلیدی از طریق فرآیندی به نام تحقیق کلمات کلیدی کشف می شوند.
تحقیق کلمات کلیدی چیست؟
تحقیق کلمات کلیدی یکی از روش های سئو است که شامل یافتن، تحلیل و استفاده از عباراتی است که مردم برای جستجوی اطلاعات در اینترنت به کار می برند.
به عبارت دیگر، این فرآیند شناخت زبان کاربران بالقوه شماست و استفاده از این شناخت برای بهینه سازی محتوای شما. یعنی محتوای سئو شده.
چرا باید تحقیق کلمات کلیدی انجام داد؟
زیرا یکی از مهم ترین وظایف سئو و روشی عالی برای رساندن محتوای خود به افراد بیشتر است.
چطور باید تحقیق کلمات کلیدی انجام داد؟
خب، این همان چیزی است که این راهنما به شما کمک خواهد کرد.
نگران نباشید، تحقیق کلمات کلیدی علم پیچیده ای نیست. زمانی که اصول پایه را درک کنید و چند استراتژی اثبات شده (همراه با نکات و ترفندهای مفید) یاد بگیرید، آماده شروع هستید!
چه زمانی باید تحقیق کلمات کلیدی انجام داد؟
تحقیق کلمات کلیدی معمولاً اولین قدم در بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای هر وب سایتی است.
شما حتماً باید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید زمانی که:
- به دنبال یک حوزه جدید (نیچ) هستید
- به دنبال ایده های جدید برای محتوا هستید
- قصد بهینه سازی محتوای موجود خود را دارید
چه کسانی باید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهند؟
هر صاحب وب سایت، وبلاگ نویس، بازاریاب آنلاین یا متخصص سئو.
تاریخچه ای بسیار مختصر از تحقیق کلمات کلیدی
نحوه انجام تحقیق کلمات کلیدی در طول زمان تکامل یافته است.
در دهه ۲۰۰۰، تحقیق کلمات کلیدی اغلب به بازدید از Google Keyword Planner، پیدا کردن کلمات کلیدی با بیشترین حجم جستجو و پر کردن متن وب سایت با آن ها خلاصه می شد.
از آن جا که این روش به راحتی قابل سوء استفاده برای رتبه گرفتن با محتوای بی کیفیت بود، گوگل در طول سال ها با چندین به روزرسانی الگوریتمی پاسخ داد. هدف این به روزرسانی ها، درک بهتر خواسته های کاربران و ارائه بهترین نتایج ممکن به آن ها بود.
مهم ترین به روزرسانی های الگوریتم گوگل که بر نحوه تحقیق کلمات کلیدی تأثیر گذاشتند:
- Google Panda – محتوای کم حجم، بی کیفیت و متنی که کپی شده بود را جریمه کرد
- Google Penguin – استفاده غیرطبیعی از کلمات کلیدی را جریمه کرد
- Google Hummingbird – جستجوی معنایی و تمرکز بر نیت جستجوی کاربر را بهبود داد
امروزه، تحقیق کلمات کلیدی خیلی فراتر از پیدا کردن «کلمات کلیدی مناسب» و قرار دادن آن ها در «مکان های مناسب» است.
گوگل هر روز در درک آن چه که کاربران به دنبال آن هستند بهتر می شود. هدف اصلی آن این است که محتوایی را ارائه دهد که به بهترین شکل ممکن نیازهای کاربران را برآورده کند.
Google RankBrain
RankBrain یکی از اجزای الگوریتم گوگل است که بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده است.
این سیستم برای چند سال وجود داشت، اما مدتی طول کشید تا به طور کامل پیاده سازی شود. در سال ۲۰۱۵، گوگل اعلام کرد که RankBrain سومین سیگنال رتبه بندی مهم آن ها است.
به لطف RankBrain، گوگل دو چیز را بهتر درک می کند:
- نحوه تعامل کاربران با نتایج جستجوی ارگانیک
- نیت جستجو (search intent) پشت عبارت جستجو شده
به بیان دیگر، تحقیق کلمات کلیدی روز به روز به صورت موضوع محورتر (topical) انجام می شود. دیگر فقط بحث پیدا کردن یک کلمه کلیدی ایده آل مطرح نیست. مسئله اصلی، درک مخاطب و پوشش دادن کامل یک موضوع است.
ساده بگوییم – اگر یک موضوع به خوبی پوشش داده شود، ممکن است برای کلمات کلیدی ای رتبه بگیرید که حتی از آن ها در متن استفاده نکرده اید! (در فصل آخر بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.)
این بدان معنا نیست که تحقیق کلمات کلیدی دیگر اهمیت ندارد – بلکه کاملاً برعکس است. فقط شکل آن نسبت به گذشته کمی تغییر کرده است.
مراحل تحقیق کلمات کلیدی
برای هدف این راهنما، کل فرایند را به ۳ مرحله اصلی تقسیم کرده ام:
- پیدا کردن کلمات کلیدی
- تحلیل کلمات کلیدی
- استفاده از کلمات کلیدی
چگونه کلمات کلیدی پیدا کنیم
برای اینکه بتوانید محتوای جذابی بنویسید که نیازهای افراد علاقه مند به حوزه کاری تان را پوشش دهد، باید بدانید آن ها به دنبال چه چیزی هستند.
اولین توصیه من برای تحقیق کلمات کلیدی این است: حوزه خود را بشناسید!
تحقیق کلمات کلیدی به شما این امکان را می دهد که درک عمیق تری از زیرموضوع ها و الگوهای تکرارشونده در حوزه تان پیدا کنید.
فرض کنیم که شما یک وبلاگ در مورد پیاده روی در طبیعت دارید. برای دانستن اینکه یکی از کلمات کلیدی ای که می خواهید برای آن رتبه بگیرید «پیاده روی» یا «مسیرهای پیاده روی» است، نیازی نیست نابغه باشید.
مشکل این نوع کلمات کلیدی (که گاهی به آن ها کلمات کلیدی پررقابت یا fat head keywords گفته می شود) این است که معمولاً رقابت بسیار بالایی دارند.
اما اگر عمیق تر به این حوزه نگاه کنید، متوجه می شوید که افرادی که به پیاده روی علاقه دارند، ممکن است از کلمات کلیدی زیر نیز استفاده کنند:
- «ساعت GPS با پایش ضربان قلب»
- «بهترین اپ اندروید برای ژئوکشینگ»
- «راه رفتن در مسیر آپالاچی چقدر طول می کشه؟»
- «پیاده روی چند کالری می سوزونه؟»
همه این ها نمونه هایی از کلمات کلیدی موسوم به long-tail (دُم دراز) هستند. یک کلمه کلیدی دُم دراز معمولاً این ویژگی ها را دارد:
- از ۳ کلمه یا بیشتر تشکیل شده است
- حجم جستجوی پایین تری دارد اما در عوض رقابت کمتری هم دارد
- خاص تر است = نرخ تعامل و تبدیل بالاتری دارد
همان طور که در تصویر می بینید، بازدیدکنندگانی که از طریق کلمات کلیدی دُم دراز وارد سایت می شوند، ممکن است سهم قابل توجهی از کل ترافیک ارگانیک شما را تشکیل دهند.
اینترنت جایی است برای ارائه اطلاعات، پاسخ دادن به سوالات و حل مشکلات.
استراتژی محتوای شما باید بر این هدف متمرکز باشد که به تمام سوالاتی که ممکن است در حوزه کاری تان وجود داشته باشد، پاسخ دهد. کلمات کلیدی دُم دراز راهی عالی برای یافتن این سوالات هستند.
نکته حرفه ای:
کلمات کلیدی دُم دراز در واقع زیرموضوع های مشخصی درون حوزه شما هستند. اما این به این معنی نیست که همیشه باید به ازای هر کلمه کلیدی دُم دراز یک پست وبلاگی مجزا بنویسید.
برای یک موضوع خاص، ترکیب های بی نهایتی از کلمات کلیدی دُم دراز ممکن است وجود داشته باشد. ایجاد یک پست جداگانه برای هرکدام از آن ها غیرممکن است.
در عوض، می توانید محتوای جامع و طولانی تری تولید کنید که کل موضوع را پوشش دهد و به صورت طبیعی برای کلمات کلیدی دُم دراز مختلف رتبه بگیرد.
در فصل چهارم بیشتر درباره استفاده درست از کلمات کلیدی صحبت خواهیم کرد.
اکنون بیایید نگاهی بیندازیم به چند منبع که می توانند به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی ای که افراد به طور طبیعی هنگام صحبت درباره موضوعات مرتبط استفاده می کنند، کمک کنند:
Google Keyword Planner
Google Keyword Planner (GKP) برای مدت ها ابزار رایگان و اصلی بسیاری از کاربران برای تحقیق کلمات کلیدی بود.
اما با پیچیده تر شدن فرآیند تحقیق کلمات کلیدی، امروزه بسیاری از متخصصان سئو ابزارهای پیشرفته تری را جایگزین GKP کرده اند.
برای استفاده از این ابزار، باید یک حساب Google Ads ایجاد کنید (اگر از قبل حساب گوگل دارید، این کار فقط چند ثانیه طول می کشد).
Google Keyword Planner ابزاری عالی است که داده های ارزشمندی برای کمپین های پرداخت به ازای کلیک (PPC) ارائه می دهد (می توانید راهنمای مخصوص مبتدیان ما را در SEOpedia ببینید).
برای سئو، این ابزار صدها ایده برای کلمات کلیدی در اختیار شما می گذارد، اما به تنهایی نمی تواند جایگزین کامل یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی تخصصی باشد.
با این حال، همچنان می تواند ابزار مفیدی باشد؛ به شرطی که دو نکته را به خاطر داشته باشید:
- حجم جستجوها معمولاً به صورت گروهی نمایش داده می شوند – بر اساس کلمات کلیدی مشابه (یا اصطلاحاً «کلوز وریِنت ها») داده ها ترکیب می شوند. همچنین، تا زمانی که در Google Ads هزینه زیادی خرج نکنید، تنها بازه ای از حجم جستجو را مشاهده خواهید کرد (مثلاً 1K – 10K).
- Google Keyword Planner بخشی از Google Ads است (که قبلاً Google AdWords نام داشت). ستون مربوط به رقابت (competition) در این ابزار، میزان سختی رتبه گرفتن در جستجوی ارگانیک را نشان نمی دهد، بلکه فقط میزان رقابت در تبلیغات پولی (PPC) را نشان می دهد.
مزایای اصلی استفاده از یک ابزار حرفه ای تحقیق کلمات کلیدی:
- صرفه جویی در زمان – با یک کلیک، صدها ایده کلمه کلیدی دریافت می کنید
- دسترسی به داده هایی که جای دیگری پیدا نمی کنید – مانند سختی کلمه کلیدی (keyword difficulty)، حجم جستجو، داده های مربوط به نتایج صفحه جستجو (SERP data)
- برتری رقابتی – در برابر کسانی که از هیچ ابزار تحقیق کلمات کلیدی استفاده نمی کنند
قبلاً اشاره کردم که تحقیق کلمات کلیدی معمولاً از سه مرحله اصلی تشکیل می شود: یافتن (Finding)، تحلیل (Analyzing) و استفاده (Using) از کلمات کلیدی. با یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی، می توانید مرحله اول و دوم را به راحتی پوشش دهید.
برای تحقیق در یک ابزار کلمات کلیدی، معمولاً از دو روش پایه استفاده می شود:
- جستجو بر اساس یک کلمه کلیدی پایه (Seed Keyword):
شما یک کلمه کلیدی کلی وارد می کنید (مثلاً “hiking”) و ابزار، فهرستی از کلمات مرتبط و پیشنهادها را به شما نمایش می دهد.
- تحقیق بر اساس رقبا (Competitor-Based Research):
به جای اینکه با یک کلمه شروع کنید، یک وب سایت رقیب را وارد می کنید و ابزار، کلمات کلیدی ای را که آن سایت برایشان رتبه دارد، نمایش می دهد.
هر دو روش می توانند بسیار ارزشمند باشند و اغلب ترکیب آن ها بهترین نتایج را به همراه دارد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تحقیق کلمات کلیدی برای سئو" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تحقیق کلمات کلیدی برای سئو"، کلیک کنید.