نقش «بن سلمان» در کاهش تنش ایران و اسرائیل

نقش «بن سلمان» در کاهش تنش ایران و اسرائیل

به گزارش cmsd، بعد از آنکه خبرگزاری رسمی عربستان سعودی بعد از آنکه گزارش داد  اعلام کرد عراقچی نیز با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز، در پلتفرم ایکس تاکید کرد که دکتر عراقچی «برای تقویت تلاش های دیپلماتیک و با هماهنگی کشورهای منطقه» به عربستان سعودی سفر کرده است. او گفت که این دیدار بر توقف «جنایات نسل کشی و تجاوزکاری رژیم اسرائیل و کاهش درد و رنج برادران و خواهران ما در غزه و لبنان» متمرکز خواهد بود.

برخی ناظران سیاسی معتقدند در دیدار مقامات عربستانی با عراقچی «عربستان سعودی تاکید کرده که به هیچ طرفی اجازه نخواهد داد از حریم هوایی خود برای حمله به دیگری استفاده کند و همزمان با هر درخواستی برای آتش بس در لبنان یا غزه نیز موافقت خواهد کرد.» در چنین شرایطی وزیر خارجه کشورمان بر این موضع راهبردی تمرکز کرد که «ایران از تلاش های آتش بس در لبنان و غزه «همزمان» حمایت می کند.»

ایران و عربستان سعودی از اسفند ۱۴۰۱ با توافقی به میانجیگری چین پس از یک گسست هفت ساله روابط خود را از سر گرفتند. ماه گذشته، محمد بن سلمان به صراحت اعلام کرد که عربستان سعودی روابط با اسرائیل را بدون «کشور مستقل فلسطینی» عادی نخواهد کرد. این اظهارنظر عربستان به دنبال پیگیری طرح این کشور برای ایجاد پیمانی نظامی با امریکا است تا امریکا در شرایط جنگی عربستان به طور مستقیم از ریاض حمایت کند.

چه آنکه در شرایط فعلی سیاست داخلی لبنان و بحران ریاست جمهوری در این کشور که بیش از دو سال به طول انجامیده، به نظر می رسد در شرایط فعلی در صورتی که حزب الله لبنان علیرغم داشتن حداکثر آراء در پارلمان این کشور که حق وتو برای تعیین رئیس را به نمایندگان سیاسی این جبهه واگذار می کند، در صورت توافق بر گزینه سایر گروه ها از جمله عربستان، بن سلمان به نحوی فعالانه برای توقف جنگ در لبنان وارد کارزار دیپلماتیک ایران خواهد شد.

اما از سوی دیگر ناظران سیاسی می گویند با برتری های تاکتیکی اسرائیل در هفته های گذشته در لبنان، برای واگذاری امتیاز ریاست جمهوری این کشور در قبال تلاش عربستان برای آتش بس، دیر شده است.

در همین راستا و بهره گیری از تحلیل کارشناسان، cmsd در سه گزارش به طور مفصل ظرفیت های عربستان برای آتش بس در غزه را بررسی کرده است. گزارش های تحلیلی را اینجا بخوانید.

 ظرفیت عربستان برای توقف اسرائیل پشت مرزهای لبنان

تعامل ایران و عربستان برای توقف جنگ در خاورمیانه 

پیام‌های سفر عراقچی به لبنان

۳۱۱۲۱۳

نقش «بن سلمان» در کاهش تنش ایران و اسرائیل

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقش «بن سلمان» در کاهش تنش ایران و اسرائیل" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقش «بن سلمان» در کاهش تنش ایران و اسرائیل"، کلیک کنید.