چرا زهره از نزدیک‌ترین سیاره به خورشید هم داغ‌تر است؟

حقایق نجومی ۴۵؛

چرا زهره از نزدیک‌ترین سیاره به خورشید هم داغ‌تر است؟

سیاره زهره به رغم اینکه عطارد به خورشید نزدیکتر است، به دلیل جو غلیظش که گرما را به دام می‌اندازد داغ‌ترین سیاره منظومه شمسی است.

به گزارش خبرگزاری cmsd، زهره به عنوان داغ ترین سیاره منظومه شمسی شناخته می‌شود. با کمال تعجب، این سیاره نزدیکترین سیاره به خورشید نیست و این عنوان به عطارد تعلق دارد! با این حال، متوسط ​​دمای سطح زهره حدود 465 درجه سانتیگراد (870 درجه فارنهایت) است که آن را بسیار داغتر از عطارد می‌کند. دلیل این گرمای شدید در جو غلیظ زهره نهفته است.

اتمسفر زهره از حدود 96.5 درصد دی اکسید کربن و 3.5 درصد نیتروژن تشکیل شده است و مقادیر کمی از گازهای دیگر مانند دی اکسید گوگرد و بخار آب وجود دارد. این لایه متراکم از دی اکسید کربن مانند یک پتو عمل می‌کند و گرمای خورشید را به دام می‌اندازد. وقتی نور خورشید به زهره می‌رسد، سطح آن را گرم می‌کند. با این حال، به دلیل جو غلیظ، گرما نمی تواند به فضا بازگردد. این فرآیند به عنوان اثر گلخانه ای شناخته می‌شود.

برخلاف زمین که جو آن اجازه می‌دهد مقداری گرما از آن خارج شود، جو زهره بسیار متراکم است که در حفظ گرما موثر است. در نتیجه، دمای زهره همیشه بسیار بالا باقی می‌ماند. فشار در سطح زهره نیز فوق‌العاده بالاست – تقریباً 93 برابر بیشتر از فشار روی زمین. این فشار شبیه به قرار گرفتن نزدیک به 1 کیلومتر (0.6 مایل) زیر آب روی زمین است.

علاوه بر این زهره توسط ابرهای ضخیم اسید سولفوریک پوشیده شده است. این ابرها بیشتر نور خورشید را منعکس می‌کنند و ما را از دیدن مستقیم سطح آن از زمین باز می‌دارند. ترکیبی از فشار بالا، دمای شدید و ابرهای مزبور محیطی خصمانه ایجاد می‌کند که در آن هیچ حیات شناخته شد‌ه‌ای نمی‌تواند زنده بماند.

 محققان  با کسب اطلاع از اثر گلخانه ای شدید زهره، می‌توانند بینش خوبی از چگونگی تأثیر فرآیندهای مشابه بر روی زمین در آینده به دست آورند. درک سیاره ناهید به ما کمک می‌کند تا تعادل ظریف آب و هوای سیاره خودمان و اهمیت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را برای محافظت از محیط زیست درک کنیم. 

چرا زهره از نزدیک‌ترین سیاره به خورشید هم داغ‌تر است؟

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چرا زهره از نزدیک‌ترین سیاره به خورشید هم داغ‌تر است؟" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چرا زهره از نزدیک‌ترین سیاره به خورشید هم داغ‌تر است؟"، کلیک کنید.