تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری تفاهم‌های ایران و ژاپن در حوزه سلامت

تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری تفاهم‌های ایران و ژاپن در حوزه سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در دیدار با سفیر ژاپن در ایران بر تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری تفاهمات دو کشور در حوزه سلامت تاکید کرد.

به گزارش cmsd، دکتر محمدرضا ظفرقندی امروز (یکشنبه) 15 cmsd ماه در دیدار با تسوکادا تاماکی در ستاد وزارت بهداشت، ضمن تبریک انتخاب نخست وزیر جدید ژاپن به سفیر این کشور، گفت: روابط اقتصادی، فرهنگی و سلامتی ایران با ژاپن قدیمی و قابل توجه است.

وی با استقبال از پیشنهادات سفیر ژاپن در زمینه انتقال تجارب و دستاوردهای علمی دو کشور در زمینه همه گیری کرونا، افزود: از هم افزایی و تبادل اطلاعات در زمینه همه گیری کرونا استقبال می کنیم و در صورت وقوع همه گیری جدید در دنیا، اشتراک گذاری دانش و اطلاعات دو کشور در این زمینه می‌تواند مفید واقع شود.

وزیر بهداشت با بیان این که ایران و ژاپن همچنین می توانند در زمینه غربالگری بیماری ها با یکدیگر همکاری داشته باشند، بیان کرد: سرطان پستان در ایران و سرطان مری در ژاپن شایع هستند و می توان با تشکیل کارگروه مشترکی به تبادل علمی و عملی در زمینه مهار سرطان ها به ویژه این دو سرطان پرداخت.

ظفرقندی با قدردانی از اقدامات جایکا (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن) در بیمارستان های امام حسین (ع) و آرش تهران، از اهدای 50 دستگاه ماموگرافی به ایران قدردانی و اظهار امیدواری کرد که اقدامات جایکا در بیمارستان های ایران به نتایج نهایی برسد.

وزیر بهداشت خواستار گسترش تبادلات کالاهای پزشکی بین دو کشور ایران و ژاپن همچون گذشته شد و بر گسترش همکاری‌های دو کشور در این زمینه تاکید کرد.

ظفرقندی با اشاره به سفر خود به ژاپن در گذشته، تصریح کرد: تجهیزات پزشکی ژاپن در ایران مورد استقبال است ولی مشکلات تبادلات ارزی و اقتصادی مانع توسعه این همکاری هاست که باید مرتفع شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که تحریم‌ها نباید بر مبادلات دارویی، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه اثر گذار باشد و ایجاد کانال مشخصی برای مصون ماندن این کالاها از تحریم ها لازم است، گفت: باید با تهاتر نفت، روند تبادلات کالاهای سلامت را بین دو کشور ارتقا دهیم و تهاتر برای خرید آمبولانس و دستگاه هایی نظیر ام آر آی و سی تی اسکن قابل انجام است.

ظفرقندی همچنین صادرات محصولاتی نظیر خشکبار ایران به ژاپن را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: ایران قادر است در این زمینه آزمایشگاهی تاسیس کند تا اخذ تاییدیه صدور این کالاها از ایران به ژاپن تسهیل شود.

بهره‌مندی از تجارب و دستاوردهای علمی ایران در حوزه سلامت

سفیر ژاپن در ایران نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از دیدار با وزیر بهداشت کشورمان، با اشاره به سوابق دکتر ظفرقندی در سازمان نظام پزشکی، گفت: در دوره همه گیری کرونا جنابعالی رییس سازمان نظام پزشکی ایران بودید و می توانید در زمینه تبادل تجربیات و اشتراک گذاری دستاوردهای علمی ایران در این حوزه به ژاپن و انتقال آن ها به نسل های آینده، کمک کنید.

تسوکادا تاماکی با بیان این که ژاپن خواستار تسریع در صدور مجوز ورود تجهیزات پزشکی به ایران است، افزود: سازمان جایکا در حال حاضر پروژه کمک های بلاعوض برای بهبود تجهیزات پزشکی در ایران را در دست اقدام دارد و چندی پیش یکی از این دستگاه ها در شهرکرد بهره برداری شد.

وی خاطرنشان کرد: ژاپن در زمینه مراقبت ها و پیشگیری از بیماری ها دارای تجارب خوبی است که می تواند برای کاهش شیوع و هزینه های درمان از جمله درمان سرطان پستان، این تجارب را در اختیار ایران قرار دهد.

سفیر ژاپن در ایران با اشاره به سخنان وزیر بهداشت در خصوص تحریم ها، گفت: با وجود تحریم ها تعدادی از شرکت های ژاپنی آماده توسعه همکاری‌ها در حوزه سلامت با ایران هستند. البته یکی از موانع در زمینه همکاری‌های پزشکی و درمانی صدور مجوزهای لازم در ایران است وگرنه امکانات بیشتری بین دو کشور قابل تبادل هستند.

وی در پایان با اذعان به توانمندی ایران در زمینه درمان بیماری ها و این که پس از انجام عمل رضایت‌بخش دیسک کمر خود در کشورمان توانایی ورزش کردن پیدا کرده است، خاطر نشان کرد که توصیه وزیر بهداشت ایران برای انجام تهاتر نفت و تجهیزات پزشکی را حتما پیگیری خواهد کرد.

پایان خبر cmsd

تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری تفاهم‌های ایران و ژاپن در حوزه سلامت

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری تفاهم‌های ایران و ژاپن در حوزه سلامت" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری تفاهم‌های ایران و ژاپن در حوزه سلامت"، کلیک کنید.