آیا دختر زن به شوهر دوم محرم است؟ (حکم شرعی)

آیا دختر زن به شوهر دوم محرم است؟ (حکم شرعی)

دختر زن به شوهر دوم محرم است

بله، در صورتی که مرد با مادر دختر (همسرش) نزدیکی (دخول) کرده باشد، دختر زن از شوهر قبلی اش (ربیبه) به شوهر دوم مادرش (ناپدری) محرم ابدی می شود. این حکم از قواعد اساسی محارم سببی در فقه اسلامی است و مستند به آیات قرآن کریم می باشد.

در زندگی های امروزی که ممکن است ساختار خانواده ها پیچیده تر شود، شناخت دقیق احکام شرعی، به ویژه در زمینه محرمیت، اهمیت بسزایی دارد. ازدواج های دوم و تشکیل خانواده های جدید، گاهی سوالاتی را در مورد روابط محرم و نامحرم میان افراد خانواده مطرح می کند. یکی از این پرسش های پر تکرار، مسئله محرمیت دختر زن به شوهر دوم مادرش است که در اصطلاح فقهی به آن محرمیت «ربیبه» با «ناپدری» گفته می شود. این موضوع نه تنها برای زوجین و خانواده های درگیر، بلکه برای علاقه مندان به احکام شرعی نیز حائز اهمیت است.

هدف از این مقاله، ارائه یک تحلیل جامع، مستند و قابل فهم در مورد شرایط و احکام محرمیت ربیبه با ناپدری است. با استناد به منابع قرآنی و فقهی، تلاش می کنیم تا تمامی ابعاد این حکم شرعی را روشن کرده و ابهامات احتمالی را برطرف نماییم. از تعریف محرمیت گرفته تا بررسی مبانی قرآنی، شرایط لازم برای ایجاد محرمیت و سناریوهای مختلف، هر آنچه برای درک این موضوع نیاز دارید، به تفصیل بیان خواهد شد.

مفهوم محرمیت و انواع آن در اسلام

محرمیت در اسلام به معنای وجود رابطه ای شرعی است که بر اساس آن، ازدواج بین دو نفر حرام ابدی می شود و رعایت حجاب در برابر یکدیگر نیز واجب نیست. این مفهوم، ستون اصلی حفظ روابط خانوادگی، اخلاقیات جامعه و حریم های شخصی است که اسلام به آن اهمیت فراوانی داده است. در مقابل، نامحرم به افرادی گفته می شود که هیچ یک از این روابط شرعی بین آن ها وجود ندارد و رعایت حجاب و حدود شرعی در برابر آن ها الزامی است. شناخت دایره محارم، از اولین گام ها برای رعایت احکام اسلامی در تعاملات اجتماعی و خانوادگی است.

محارم به طور کلی به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که هر کدام مبنای خاص خود را دارند:

محارم نسبی (خونی)

محارم نسبی کسانی هستند که از طریق خون و تولد با یکدیگر قرابت دارند. این دسته از محرمیت، ذاتی و از بدو تولد وجود دارد و هیچ شرطی برای ایجاد آن لازم نیست. به عنوان مثال، رابطه پدر و دختر، مادر و پسر، برادر و خواهر، عمو و عمه، خاله و دایی، و همچنین فرزندان و نوه ها، همگی از جمله محارم نسبی محسوب می شوند. این نوع محرمیت، بنیان اصلی خانواده را تشکیل می دهد و ازدواج با این افراد برای همیشه حرام است.

محارم سببی (از طریق ازدواج)

محارم سببی، افرادی هستند که بواسطه عقد ازدواج، با یکدیگر محرم می شوند. این نوع محرمیت، پس از شکل گیری یک رابطه زناشویی، دایره محارم فرد را گسترش می دهد. نمونه های بارز آن شامل مادر همسر (مادر زن)، دختر همسر (ربیبه)، همسر پدر (نامادری) و همسر فرزند (عروس) است. بحث محرمیت دختر زن به شوهر دوم مادرش، دقیقاً در همین دسته از محارم سببی قرار می گیرد که با شرایط خاصی محقق می شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این محرمیت معمولاً با تحقق شرطی خاص (مانند دخول) یا صرف عقد ایجاد می شود.

محارم رضاعی (از طریق شیر خوردن)

محارم رضاعی، کسانی هستند که بواسطه شیر خوردن با شرایط خاص شرعی، محرم یکدیگر می شوند. این نوع محرمیت، احکام خاص خود را دارد و شامل شرایطی از جمله مقدار و مدت زمان شیردهی، سن شیرخوار و کیفیت شیردهی است. به عنوان مثال، اگر زنی کودکی را با شرایط شرعی شیر دهد، آن زن مادر رضاعی کودک می شود و سایر احکام محارم نسبی (مانند خواهر رضاعی، برادر رضاعی و …) نیز جاری می گردد. هرچند بحث اصلی ما در این مقاله مربوط به محارم سببی است، اما اشاره به این دسته نیز برای درک جامع مفهوم محرمیت ضروری است.

مبنای قرآنی محرمیت ربیبه: آیه ۲۳ سوره نساء

پاسخ قاطع به این سوال که دختر زن به شوهر دوم محرم است، در کلام الهی ریشه دارد. قرآن کریم به وضوح احکام محارم را بیان کرده و این مورد خاص نیز از این قاعده مستثنی نیست. مهمترین مستند قرآنی در این زمینه، آیه ۲۳ سوره نساء است که به تفصیل به محارم ازدواجی اشاره می کند و شرایط محرمیت ربیبه را نیز مشخص می سازد. این آیه شریفه نه تنها حکمی روشن را ارائه می دهد، بلکه شروط تحقق آن را نیز بیان می کند تا هیچ ابهامی باقی نماند.

حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاَّتِی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُكُمُ اللاَّتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسائِكُمُ اللاَّتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْكُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِكُمُ الَّذِینَ مِنْ أَصْلابِكُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِيماً

ترجمه آیه: «حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دخترانتان، و خواهرانتان، و عمه هایتان، و خاله هایتان، و دختران برادر، و دختران خواهر، و مادرانی که شما را شیر داده اند، و خواهران رضاعی شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرانتان که در دامان شما پرورش یافته اند، از همسرانی که با آن ها آمیزش جنسی داشته اید؛ و چنانچه با آن ها آمیزش جنسی نداشته اید، (ازدواج با دختران آن ها) بر شما گناهی نیست؛ و همسران پسرانتان که از نسل شما هستند، و اینکه دو خواهر را با هم جمع کنید، مگر آنچه در گذشته واقع شده است. همانا خداوند آمرزنده و مهربان است.»

همانطور که در بخش مشخص شده آیه ملاحظه می شود، قرآن کریم به صراحت به حرمت ازدواج با ربیبه (دختر همسر) اشاره می کند. این حرمت، به معنای ایجاد محرمیت دائم است، اما با یک شرط بسیار مهم و کلیدی: «مِنْ نِسائِكُمُ اللاَّتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ»، یعنی «از همسرانی که با آن ها آمیزش جنسی داشته اید». این عبارت، محور اصلی بحث شرایط محرمیت ربیبه را تشکیل می دهد و بدون تحقق آن، محرمیت برقرار نمی شود.

تحلیل شرط «دخول» در فقه اسلامی

واژه «دخول» در فقه اسلامی به معنای نزدیکی جنسی (آمیزش) است. این شرط، بسیار دقیق و حائز اهمیت است. بر خلاف برخی محارم سببی دیگر مانند مادر زن یا عروس که صرف عقد ازدواج محرمیت دائمی را ایجاد می کند، محرمیت ربیبه تنها در صورتی محقق می شود که مرد با مادر ربیبه (یعنی همسر خودش) نزدیکی کرده باشد. به عبارت دیگر، صرف خواندن خطبه عقد و ازدواج با زنی که از شوهر قبلی اش دختر دارد، باعث محرم شدن آن دختر به شوهر جدید مادرش نمی شود. این محرمیت زمانی ایجاد می شود که رابطه زناشویی به معنای کامل آن (یعنی دخول) بین مرد و همسرش اتفاق افتاده باشد.

اهمیت این شرط در فقه اسلامی به حدی است که اگر مردی با زنی عقد کند و پیش از نزدیکی، زن را طلاق دهد یا زن فوت کند، دختر آن زن به مرد (شوهر سابق مادرش) نامحرم باقی می ماند. این حکم برگرفته از ادامه همان آیه شریفه ۲۳ نساء است که می فرماید: «فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْكُمْ»، یعنی «و چنانچه با آن ها آمیزش جنسی نداشته اید، (ازدواج با دختران آن ها) بر شما گناهی نیست». این بخش از آیه، به روشنی بیان می کند که در صورت عدم وقوع دخول، محرمیت برقرار نمی شود و حتی ازدواج با دختر زن نیز جایز است، چرا که او همچنان نامحرم محسوب می شود. این دقت و ریزبینی در احکام شرعی، نشان دهنده اهمیت حفظ حریم ها و روابط در اسلام است.

ربیبه کیست؟ تعریف و دامنه شمول

در ادبیات فقهی، به دختر همسر که از شوهر قبلی او متولد شده است، «ربیبه» گفته می شود. این واژه از ریشه ربّ به معنای پرورش دادن و تربیت کردن گرفته شده است و به این دلیل به این دختران اطلاق می شود که در دامان ناپدری و در خانه او پرورش می یابند. البته همانطور که در ادامه توضیح داده خواهد شد، حضور در خانه ناپدری شرط محرمیت نیست و یک وصف غالب است. «ناپدری» نیز به شوهر دوم مادر اطلاق می شود. بنابراین، سوال اصلی ما در مورد حکم شرعی ناپدری با دختر همسر است.

شرط فی حجورکم (در دامان شما)

در آیه ۲۳ سوره نساء، عبارت وَ رَبائِبُكُمُ اللاَّتِي فِي حُجُورِكُمْ به معنای «و دختران همسرانتان که در دامان شما پرورش یافته اند» آمده است. این عبارت ممکن است این سوال را ایجاد کند که آیا شرط محرمیت ربیبه، پرورش یافتن او در خانه ناپدری است؟ فقهای اسلام در مورد این قید، اتفاق نظر دارند که این جمله «فی حجورکم» قید احترازی نیست، بلکه یک «وصف غالب» است.

منظور از وصف غالب این است که اغلب دختران همسر، در خانه شوهر دوم مادرشان (ناپدری) پرورش می یابند و این یک حالت طبیعی است. اما این بدان معنا نیست که اگر دختری از ازدواج قبلی مادرش، در منزل ناپدری زندگی نکند یا حتی در شهر دیگری باشد، حکم محرمیت او تغییر کند. به محض وقوع دخول بین مرد و مادر دختر، آن دختر – هر کجا که باشد و هر سن و سالی که داشته باشد – به طور دائم به ناپدری خود محرم می شود. این تفسیر، دایره شمول حکم را گسترش می دهد و آن را از محدودیت مکانی یا تربیتی رها می سازد. بنابراین، محرمیت دختر همسر از شوهر قبلی به ناپدری، مشروط به حضور فیزیکی او در خانه ناپدری نیست.

سناریوهای مختلف محرمیت ربیبه

برای درک عمیق تر شرایط محرمیت ربیبه، بررسی سناریوهای مختلفی که ممکن است در زندگی واقعی پیش آید، ضروری است. این سناریوها کمک می کند تا تفاوت های ظریف در احکام شرعی به وضوح نمایان شود و ابهامات احتمالی برطرف گردد.

در صورت عدم دخول (نزدیکی)

همانطور که پیش تر اشاره شد، شرط کلیدی برای محرمیت دختر زن به شوهر دوم، وقوع نزدیکی (دخول) بین مرد و مادر دختر است. اگر مردی با زنی عقد کند که از ازدواج قبلی خود دختر دارد، اما پیش از آنکه با زن نزدیکی کند، به هر دلیلی از او جدا شود (چه با طلاق و چه با فوت زن)، در این صورت دختر آن زن به مرد نامحرم باقی می ماند. آیه ۲۳ سوره نساء به صراحت این حالت را بیان می کند: «فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْكُمْ» یعنی اگر نزدیکی نکرده اید، گناهی بر شما نیست (که با دختر او ازدواج کنید). این حکم نشان می دهد که صرف عقد ازدواج، بدون وقوع دخول، محرمیت بدون دخول را در مورد ربیبه ایجاد نمی کند. این یکی از نکات مهم و قابل تأمل در احکام محارم سببی است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

ربیبه و فرزندخوانده: تفاوت ها

یکی از اشتباهات رایج، خلط مفهوم «ربیبه» با «دخترخوانده» است. ربیبه به دختر همسر گفته می شود که از شوهر قبلی او متولد شده است و بواسطه ازدواج مادرش با مرد جدید و تحقق شرط دخول، به ناپدری محرم می شود. اما «دخترخوانده» یا «فرزندخوانده» به کودکی اطلاق می شود که از لحاظ نسبی (خونی) یا سببی (ازدواج) هیچ رابطه ای با فردی که او را به فرزندی پذیرفته، ندارد. اسلام فرزندخواندگی به معنای تغییر نسب و محرمیت ذاتی را به رسمیت نمی شناسد.

بنابراین، یک دخترخوانده به طور خودکار به پدرخوانده یا پسران او محرم نمی شود و احکام محرم و نامحرم بین آن ها جاری است. برای ایجاد محرمیت با فرزندخوانده، راه های شرعی خاصی مانند عقد موقت با شرایط فقهی خاص (در صورتی که دخترخوانده به سن بلوغ برسد و قصد ازدواج نباشد)، یا از طریق رضاع (شیر دادن) با شرایط معین شرعی، باید مورد بررسی قرار گیرد. این تفاوت اساسی نشان می دهد که محرمیت از طریق ازدواج مادر با شوهر دوم، منحصر به ربیبه است و برای فرزندخوانده، قوانین متفاوتی وجود دارد.

ربیبه و محرمیت دائم و موقت

حکمی که در مورد محرمیت دختر زن به شوهر دوم از طریق آیه ۲۳ سوره نساء استخراج می شود، مربوط به محرمیت دائم است. به این معنا که اگر شرط دخول محقق شود، ربیبه برای همیشه به ناپدری خود محرم خواهد بود و ازدواج با او برای همیشه حرام می شود. این حکم، چه در عقد دائم و چه در عقد موقت، صادق است. یعنی اگر مردی با زنی به صورت موقت عقد کند و با او نزدیکی (دخول) انجام دهد، دختر آن زن از ازدواج قبلی اش، به شوهر موقت مادرش محرم ابدی می شود. مدت زمان عقد موقت یا نوع عقد (دائم یا موقت) تاثیری در کیفیت محرمیت ربیبه ندارد و پس از تحقق شرط دخول، این محرمیت برای همیشه باقی خواهد ماند. این موضوع نشان دهنده استحکام و پایداری احکام محرم و نامحرم در اسلام است.

مقایسه محرمیت ربیبه با سایر محارم سببی

برای فهم بهتر جایگاه و شرایط محرمیت ربیبه، مقایسه آن با سایر محارم سببی که از طریق ازدواج ایجاد می شوند، می تواند بسیار روشنگر باشد. این مقایسه تفاوت ها و شباهت ها را آشکار می سازد و به درک دقیق تر احکام فقهی ربیبه کمک می کند.

مادر همسر (مادر زن)

مادر همسر (مادر زن) از جمله محارم سببی است که با صرف عقد ازدواج، به مرد محرم ابدی می شود و نیاز به وقوع دخول نیست. به محض اینکه مرد با زنی عقد می کند، مادر آن زن (چه مادر نسبی و چه مادر رضاعی) به مرد محرم می شود. این محرمیت دائم است و حتی اگر مرد همسرش را طلاق دهد یا همسرش فوت کند، محرمیت او با مادر همسرش باقی می ماند. این حکم نشان دهنده تفاوت اساسی با محرمیت ربیبه است که در آن، دخول شرط لازم و اساسی است.

همسر پسر (عروس)

همسر پسر نیز (عروس) از دیگر محارم سببی است که با صرف عقد ازدواج پسر با زن، به پدرشوهر محرم ابدی می شود. در این مورد نیز، نیازی به وقوع دخول بین پسر و همسرش نیست. به محض اینکه عقد ازدواج بین پسر و زنی خوانده می شود، آن زن (عروس) به پدر شوهرش محرم می شود. این محرمیت نیز دائم است و با طلاق یا فوت پسر، از بین نمی رود. این حالت نیز مانند مادر زن، با شرط اصلی محرمیت ربیبه که همان دخول است، تفاوت دارد.

پسر همسر (پسربچه زن از ازدواج قبلی)

برخلاف دختر همسر (ربیبه) که با تحقق شرط دخول محرم می شود، پسر همسر (پسری که زن از شوهر قبلی خود دارد) به شوهر دوم مادرش (ناپدری) محرم نیست. یعنی ناپدری با پسران همسرش نامحرم محسوب می شود و رعایت حدود شرعی و حجاب در برابر آن ها (اگر بالغ باشند) لازم است. این تفاوت جنسیتی در احکام محرمیت سببی، یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود و نشان می دهد که احکام شرعی هر مورد را به دقت تفکیک کرده است.

نکات تکمیلی و رفع ابهامات رایج

در این بخش به برخی سوالات و ابهامات رایج در مورد محرمیت دختر زن به شوهر دوم و موارد مرتبط با آن می پردازیم تا درک جامع تری از این احکام حاصل شود. درک این جزئیات برای رعایت دقیق تر احکام فقهی ربیبه حیاتی است.

محرمیت فرزندان ربیبه (نوه دختری) به ناپدری

یکی از سوالاتی که ممکن است مطرح شود این است که آیا فرزندان ربیبه (یعنی نوه های دختری ناپدری از همسرش) نیز به ناپدری محرم هستند؟ پاسخ به این سوال مثبت است. پس از اینکه ربیبه به ناپدری محرم شد (به واسطه دخول مرد با مادر ربیبه)، تمامی نسل های بعدی او، یعنی فرزندان ربیبه، نوه ها و… (چه دختر و چه پسر) نیز به ناپدری محرم ابدی محسوب می شوند. این حکم، از قاعده کلی محارم نسبی استنباط می شود که نسل های پایین تر از محارم نیز محرم محسوب می شوند. بنابراین، نوه دختری ناپدری نیز در حکم محارم او قرار می گیرد.

محرمیت ربیبه به پدر شوهر دوم (پدربزرگ ناپدری)

در این مورد، پاسخ منفی است. ربیبه (دختر همسر از ازدواج قبلی) به پدر شوهر دوم مادرش (پدربزرگ ناپدری) محرم نیست. رابطه محرمیت فقط بین ربیبه و ناپدری (شوهر مادرش) برقرار می شود و این محرمیت به نسل های بالاتر یا پایین تر از ناپدری، به طور مستقیم سرایت نمی کند. البته، در برخی فتاوا اشاره شده است که اگر با هدف ایجاد محرمیت، ربیبه به عقد موقت یکی از فرزندان ناپدری (که از همسر دیگری باشد و خود ربیبه با او محرم نسبی نباشد) درآید، آنگاه ربیبه عروس پدربزرگ ناپدری می شود و به او محرم می گردد. این راهکار برای ایجاد محرمیت در شرایط خاص و با رعایت کامل شرایط فقهی است و باید با مشاوره مرجع تقلید صورت گیرد. به طور عادی، محارم سببی محدود به حلقه اول پس از ازدواج است.

محرمیت ربیبه به همسران دیگر ناپدری

اگر مردی بیش از یک همسر داشته باشد (در صورت تعدد زوجات مجاز)، آیا ربیبه (دختر یکی از همسران) به سایر همسران ناپدری خود نیز محرم می شود؟ پاسخ این سوال منفی است. محرمیت ربیبه تنها به شوهر مادرش (ناپدری) محدود می شود و به همسران دیگر ناپدری، محرم نیست. هر یک از همسران مرد، احکام محرمیت خاص خود را دارند و رابطه ربیبه با آن ها، مانند رابطه دو نامحرم است و رعایت حجاب در برابر یکدیگر الزامی است. این نکته نیز حائز اهمیت است تا در روابط خانوادگی پیچیده تر، اشتباهی در رعایت احکام محرم و نامحرم صورت نگیرد.

فلسفه و حکمت احکام محرمیت

احکام محرمیت در اسلام، صرفاً قوانینی خشک و بی روح نیستند، بلکه دارای فلسفه و حکمت عمیقی هستند که به حفظ بنیان خانواده، آرامش روحی افراد و جلوگیری از فساد اخلاقی در جامعه کمک می کنند. ایجاد حریم های مشخص، از بروز کشمکش های خانوادگی، سوءظن ها و اختلاط نامشروع جلوگیری می کند. فلسفه محرمیت در اسلام، بر اساس فطرت پاک انسانی و نیازهای روانی جامعه بنا شده است. این احکام، یک چهارچوب امن برای روابط انسانی فراهم می آورند و به تقویت پیوندهای عاطفی در فضایی مطمئن و به دور از هرگونه شائبه کمک می کنند. تفاوت هایی که در شروط محرمیت (مانند شرط دخول برای ربیبه) وجود دارد نیز برگرفته از همین حکمت هاست تا حریم ها به درستی و در جایگاه خود شکل گیرند.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی جامع و دقیق مسئله محرمیت دختر زن به شوهر دوم مادرش، یا همان محرمیت ربیبه به ناپدری، پرداختیم. دریافتیم که این حکم شرعی، مبنای قرآنی مستحکمی در آیه ۲۳ سوره نساء دارد و کلید اصلی تحقق آن، وقوع «دخول» یا نزدیکی جنسی بین مرد و مادر ربیبه است. بدون تحقق این شرط، صرف عقد ازدواج محرمیت را ایجاد نمی کند و ربیبه به ناپدری نامحرم باقی می ماند.

همچنین روشن شد که قید «فِي حُجُورِكُمْ» (در دامان شما) در آیه شریفه، وصف غالب است و نه شرط الزامی؛ به این معنی که حضور فیزیکی ربیبه در خانه ناپدری برای محرمیت او ضروری نیست. این محرمیت از نوع دائم بوده و در هر دو نوع عقد (دائم و موقت) صادق است. با مقایسه با سایر محارم سببی مانند مادر زن و عروس، تفاوت های شرط دخول برجسته شد و همچنین تفاوت ربیبه با فرزندخوانده نیز توضیح داده شد. در نهایت، به سوالاتی در مورد محرمیت نسل های بعدی ربیبه و روابط با سایر اعضای خانواده ناپدری پاسخ داده شد.

آگاهی دقیق از احکام محرمیت در اسلام، بنیان روابط خانوادگی را تحکیم می بخشد و از بروز هرگونه شبهه یا خطا در تعاملات جلوگیری می کند.

رعایت این احکام محرم و نامحرم نه تنها یک تکلیف شرعی است، بلکه به سلامت روانی و اخلاقی جامعه کمک شایانی می کند. همواره توصیه می شود در موارد خاص یا بروز هرگونه ابهام، به مراجع عظام تقلید یا کارشناسان معتبر فقهی مراجعه شود تا از صحت و دقت عمل خود اطمینان حاصل گردد. با این رویکرد، می توانیم زندگی خانوادگی و اجتماعی خود را بر پایه اصول و آموزه های اسلامی استوار سازیم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیا دختر زن به شوهر دوم محرم است؟ (حکم شرعی)" هستید؟ با کلیک بر روی قوانین حقوقی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیا دختر زن به شوهر دوم محرم است؟ (حکم شرعی)"، کلیک کنید.