نحوه تغییر رمز بایننس

نحوه تغییر رمز بایننس

تغییر یا بازیابی رمز عبور در صرافی بایننس برای حفظ امنیت حساب کاربری شما ضروری است و به راحتی از طریق تنظیمات حساب یا لینک فراموشی رمز در صفحه ورود قابل انجام است. این فرآیندها به شما کمک می کنند تا در صورت نیاز دسترسی خود به دارایی ها را مدیریت و محافظت کنید.

در دنیای پرنوسان ارزهای دیجیتال مدیریت امنیت حساب کاربری در صرافی ها از اهمیت بالایی برخوردار است. صرافی بایننس به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم های تبادل رمزارز در جهان ابزارها و فرآیندهای متعددی را برای افزایش امنیت کاربران خود ارائه می دهد. با این حال کاربران ممکن است با چالش هایی نظیر فراموشی رمز عبور نیاز به تغییر آن یا مشکلات مربوط به احراز هویت دوعاملی (2FA) مواجه شوند. آگاهی از نحوه صحیح برخورد با این مسائل می تواند از ضررهای مالی و از دست رفتن دسترسی به حساب جلوگیری کند. این مقاله به شما راهنمایی جامع برای مدیریت رمز عبور و رفع برخی خطاهای رایج در صرافی بایننس ارائه می دهد.

تغییر رمز عبور حساب کاربری

تغییر منظم رمز عبور یکی از اقدامات اساسی برای افزایش امنیت حساب کاربری شما در صرافی بایننس است. این کار ریسک دسترسی غیرمجاز به حساب شما را کاهش می دهد به خصوص اگر از رمز عبور مشابهی در سایت های دیگر استفاده می کنید یا گمان می کنید رمز فعلی شما ممکن است لو رفته باشد.

برای تغییر رمز عبور در بایننس ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید. پس از ورود موفق به بخش تنظیمات امنیتی یا پروفایل حساب خود مراجعه کنید. معمولاً این بخش در منوی کاربری شما در دسترس است و با عناوینی مانند Security یا Profile مشخص شده است.

در بخش امنیت گزینه ای برای تغییر رمز عبور (Change Password) وجود دارد. با کلیک بر روی این گزینه صفحه ای برای شما باز می شود که از شما می خواهد اطلاعات لازم را وارد کنید. این اطلاعات شامل رمز عبور فعلی شما رمز عبور جدید مورد نظر و تکرار رمز عبور جدید برای تأیید است.

در انتخاب رمز عبور جدید دقت کنید. یک رمز عبور قوی باید ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک اعداد و نمادها باشد و طول مناسبی داشته باشد (حداقل ۸ تا ۱۲ کاراکتر توصیه می شود). از استفاده از اطلاعات شخصی قابل حدس مانند تاریخ تولد یا نام خودداری کنید.

پس از وارد کردن اطلاعات بایننس برای تأیید هویت شما و اطمینان از اینکه خودتان در حال تغییر رمز هستید یک مرحله تأیید امنیتی اضافی درخواست می کند. این تأیید معمولاً شامل وارد کردن کد ارسال شده به ایمیل یا شماره تلفن ثبت شده شما و همچنین کد احراز هویت دوعاملی (مانند Google Authenticator) است.

کدهای تأیید را به دقت وارد کنید و سپس گزینه تأیید تغییر رمز عبور را بزنید. پس از موفقیت آمیز بودن فرآیند رمز عبور حساب شما تغییر خواهد کرد و شما ممکن است نیاز داشته باشید دوباره با رمز عبور جدید وارد شوید. به خاطر داشته باشید که حفظ رمز عبور جدید در مکانی امن و به خاطر سپردن آن بسیار مهم است.

فراموشی رمز عبور یا بازیابی رمز عبور

فراموش کردن رمز عبور اتفاقی رایج است اما جای نگرانی نیست. صرافی بایننس فرآیند مشخصی برای بازیابی رمز عبور حساب کاربری شما در نظر گرفته است تا بتوانید دوباره به حساب خود دسترسی پیدا کنید. این فرآیند از طریق صفحه ورود به سایت یا اپلیکیشن بایننس قابل انجام است.

اگر رمز عبور خود را فراموش کرده اید به صفحه ورود به وب سایت Binance.com یا اپلیکیشن موبایل بایننس بروید. در این صفحه گزینه ای با عنوان Forgot Password؟ یا فراموشی رمز عبور؟ در زیر فیلدهای ورود نام کاربری و رمز عبور مشاهده خواهید کرد. بر روی این گزینه کلیک کنید تا فرآیند بازیابی آغاز شود.

با کلیک بر روی فراموشی رمز عبور بایننس از شما می خواهد تا ایمیل یا شماره تلفنی که با آن در صرافی ثبت نام کرده اید را وارد کنید. برای کاربران ایرانی به دلیل محدودیت ها معمولاً ثبت نام با ایمیل انجام می شود بنابراین آدرس ایمیل خود را وارد کنید و بر روی دکمه Next یا Continue کلیک کنید.

در مرحله بعد سیستم امنیتی بایننس ممکن است یک پازل راستی آزمایی برای اطمینان از اینکه شما ربات نیستید نمایش دهد. این پازل را حل کنید تا به مرحله بعدی بروید. سپس بایننس یک کد تأیید به آدرس ایمیل یا شماره تلفن شما ارسال می کند. این کد برای تأیید هویت شما در فرآیند بازیابی استفاده می شود.

ایمیل یا پیامک خود را بررسی کنید و کد تأیید ۶ رقمی ارسال شده توسط بایننس را در فیلد مربوطه در صفحه بازیابی وارد کنید و بر روی Next کلیک کنید. پس از تأیید کد به صفحه ای هدایت می شوید که می توانید رمز عبور جدیدی برای حساب خود تعیین کنید.

رمز عبور جدید را با دقت انتخاب کنید و مطمئن شوید که قوی و ایمن باشد. رمز عبور جدید را در فیلدهای مشخص شده وارد کرده و آن را تأیید کنید. پس از تنظیم رمز عبور جدید و کلیک بر روی تأیید فرآیند بازیابی تکمیل می شود. باید توجه داشت که پس از بازیابی یا تنظیم مجدد رمز عبور بایننس به دلایل امنیتی برداشت از حساب شما را برای مدت ۲۴ ساعت به حالت تعلیق در می آورد. این اقدام برای جلوگیری از برداشت دارایی توسط افراد سودجو در صورت دسترسی غیرمجاز احتمالی به حساب شما پس از بازیابی رمز انجام می شود.

خطای 2FA code

احراز هویت دوعاملی (2FA) یک لایه امنیتی حیاتی برای حساب های کاربری آنلاین به ویژه در پلتفرم های مالی مانند صرافی بایننس است. رایج ترین روش 2FA در بایننس استفاده از اپلیکیشن Google Authenticator است که هر ۳۰ ثانیه یک کد یک بارمصرف جدید تولید می کند. با این حال گاهی اوقات کاربران هنگام ورود با خطای Invalid 2FA code یا کد 2FA نامعتبر مواجه می شوند حتی در حالی که به نظر می رسد کد را به درستی از اپلیکیشن وارد کرده اند.

علت اصلی این خطا معمولاً ناهماهنگی زمانی بین دستگاهی که اپلیکیشن Google Authenticator روی آن نصب است (معمولاً گوشی موبایل) و سرورهای بایننس است. اگر ساعت دستگاه شما با ساعت جهانی یا ساعت سرور بایننس هماهنگ نباشد کدی که توسط اپلیکیشن شما تولید می شود توسط سیستم بایننس منقضی یا نامعتبر تشخیص داده می شود حتی اگر آن را به سرعت وارد کنید.

برای حل این مشکل ساده ترین و مؤثرترین راه حل همگام سازی زمان در اپلیکیشن Google Authenticator است. این گزینه معمولاً در تنظیمات (Settings) اپلیکیشن و در بخش Time correction for codes یا تصحیح زمان برای کدها قرار دارد. با انتخاب گزینه Sync now یا همگام سازی اکنون اپلیکیشن زمان خود را با سرورهای Google همگام می کند و این ناهماهنگی زمانی برطرف می شود.

پس از همگام سازی زمان در اپلیکیشن Google Authenticator دوباره تلاش کنید کد جدید تولید شده را در صفحه ورود بایننس وارد کنید. در اکثر موارد این اقدام مشکل Invalid 2FA code را حل می کند. اگر با این حال مشکل پابرجا بود می توانید چند راهکار دیگر را نیز امتحان کنید. اطمینان حاصل کنید که ساعت سیستم عامل گوشی و کامپیوتر شما نیز به صورت خودکار و با استفاده از اینترنت تنظیم شده باشد. گاهی پاک کردن کش و کوکی های مرورگر یا استفاده از حالت ناشناس (Incognito) در مرورگر نیز می تواند به حل مشکل کمک کند. در نهایت اگر از وب سایت استفاده می کنید امتحان کردن ورود از طریق اپلیکیشن موبایل بایننس نیز توصیه می شود. در صورتی که هیچ یک از این راهکارها مؤثر نبود ممکن است نیاز به بازنشانی کامل تنظیمات 2FA حساب بایننس خود داشته باشید که فرآیند پیچیده تری است و در ادامه به آن می پردازیم.

از دست رفتن کد 2FA (گم کردن گوشی)

از دست دادن دستگاهی که اپلیکیشن Google Authenticator روی آن نصب شده است (مانند گم کردن یا سرقت گوشی) یکی از جدی ترین مشکلاتی است که می تواند دسترسی شما به حساب بایننس را به خطر بیندازد یا کاملاً قطع کند. از آنجایی که کد 2FA برای ورود و انجام بسیاری از عملیات امنیتی در بایننس لازم است بدون دسترسی به آن ورود به حساب تقریباً ناممکن می شود.

در چنین شرایطی بازیابی دسترسی به حساب بایننس و بازنشانی 2FA ضروری است. فرآیند بازیابی به این بستگی دارد که آیا شما در زمان فعال سازی اولیه 2FA از کلید بازیابی (Recovery Key) پشتیبان تهیه کرده اید یا خیر. این کلید یک کد متنی طولانی یا یک کد QR است که هنگام راه اندازی Google Authenticator توسط بایننس به شما نمایش داده می شود و اکیداً توصیه می شود آن را در مکانی امن و آفلاین یادداشت یا ذخیره کنید.

اگر کلید بازیابی را در اختیار دارید فرآیند بازیابی بسیار ساده تر خواهد بود. می توانید اپلیکیشن Google Authenticator را روی یک دستگاه جدید نصب کرده و با استفاده از این کلید حساب بایننس خود را به اپلیکیشن جدید اضافه کنید و کدهای 2FA را دریافت نمایید. سپس می توانید وارد حساب بایننس خود شده و تنظیمات 2FA را تغییر دهید.

اما اگر کلید بازیابی را گم کرده اید یا اصلاً از آن پشتیبان نگرفته اید وضعیت پیچیده تر می شود. در این حالت تنها راه بازگرداندن دسترسی به حساب و بازنشانی 2FA طی کردن فرآیند احراز هویت مجدد و اثبات مالکیت حساب به تیم پشتیبانی بایننس است. این فرآیند معمولاً شامل ارسال مدارک هویتی و انجام مراحل تأیید چهره است و ممکن است زمان بر باشد. در ادامه به تفصیل هر دو حالت را بررسی می کنیم.

حالت اول زمانی که کلید بازیابی کد 2FA را در اختیار دارید

اگر خوشبختانه در زمان فعال سازی اولیه Google Authenticator برای حساب بایننس خود کلید بازیابی (Recovery Key) را که یک کد متنی یا QR بود در مکانی امن ذخیره کرده اید بازیابی دسترسی به کدهای 2FA و در نتیجه به حساب بایننس شما نسبتاً آسان خواهد بود. این کلید به شما امکان می دهد بدون نیاز به دستگاه قبلی Google Authenticator حساب بایننس خود را روی یک گوشی یا تبلت جدید راه اندازی کنید.

ابتدا اپلیکیشن Google Authenticator را بر روی دستگاه جدید خود نصب کنید. پس از نصب گزینه افزودن حساب جدید را انتخاب کنید. معمولاً دو گزینه برای افزودن حساب وجود دارد: اسکن کد QR یا وارد کردن دستی کلید راه اندازی (Setup Key). اگر کد QR را ذخیره کرده اید آن را اسکن کنید. اگر فقط کد متنی را دارید گزینه وارد کردن دستی را انتخاب کرده و کلید بازیابی حساب بایننس خود را که قبلاً ذخیره کرده اید وارد کنید. نام حساب (مثلاً Binance) را نیز مشخص کنید و مطمئن شوید که تنظیمات زمان بر اساس زمان گوشی شما باشد.

پس از افزودن حساب بایننس به Google Authenticator جدید اپلیکیشن شروع به تولید کدهای 2FA جدید برای حساب شما می کند. اکنون می توانید با استفاده از ایمیل/نام کاربری رمز عبور و کد 2FA جدید تولید شده توسط اپلیکیشن روی دستگاه جدیدتان وارد حساب بایننس خود شوید.

پس از ورود موفق توصیه می شود برای اطمینان بیشتر و به روزرسانی تنظیمات امنیتی 2FA فعلی را غیرفعال کرده و مجدداً فعال کنید. برای این کار به بخش Security در حساب بایننس خود بروید. در قسمت Two-Factor Authentication (2FA) گزینه Google Authentication را پیدا کرده و بر روی Change یا Reset کلیک کنید. بایننس به شما هشدار می دهد که تغییر تنظیمات 2FA ممکن است منجر به تعلیق برداشت از حساب برای ۲۴ ساعت شود. این شرایط را تأیید کنید.

سپس برای ادامه فرآیند باید هویت خود را تأیید کنید. این شامل وارد کردن کدی است که به ایمیل شما ارسال می شود و همچنین وارد کردن کد 2FA فعلی که از Google Authenticator جدیدتان دریافت می کنید. پس از تأیید بایننس یک کد QR و یک کلید راه اندازی جدید برای Google Authenticator به شما نشان می دهد. این کد و کلید جدید را *حتماً* در مکانی امن و آفلاین ذخیره کنید؛ این همان کلید بازیابی جدید شما خواهد بود. سپس با استفاده از اپلیکیشن Google Authenticator روی دستگاه جدیدتان کد QR جدید را اسکن یا کلید جدید را وارد کنید تا حساب بایننس با تنظیمات جدید به اپلیکیشن اضافه شود. در نهایت با وارد کردن کد ایمیل و کد 2FA جدید فرآیند تغییر تکمیل می شود.

همیشه کلید بازیابی کد 2FA خود را در مکانی امن و آفلاین نگهداری کنید. این کلید تنها راه شما برای بازیابی دسترسی به کدهای 2FA در صورت از دست دادن دستگاهتان بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده احراز هویت است.

حالت دوم زمانی که کلید بازیابی کد 2FA را در اختیار ندارید

اگر متأسفانه دستگاه حاوی Google Authenticator را گم کرده اید و همچنین کلید بازیابی 2FA را نیز در اختیار ندارید بازیابی دسترسی به حساب بایننس شما نیازمند طی کردن فرآیند رسمی بازنشانی 2FA از طریق پشتیبانی بایننس است. این فرآیند برای اثبات هویت شما و مالکیت حساب طراحی شده است و ممکن است کمی زمان بر باشد.

برای شروع فرآیند بازنشانی 2FA بدون کلید بازیابی به صفحه ورود بایننس بروید و سعی کنید با استفاده از ایمیل و رمز عبور خود وارد شوید. هنگامی که بایننس از شما کد 2FA را درخواست کرد و شما دسترسی به آن ندارید به دنبال گزینه ای بگردید که معمولاً با عنوان Security verification unavailable؟ یا کد تأیید امنیتی در دسترس نیست؟ مشخص شده است. بر روی این گزینه کلیک کنید.

در صفحه بعد بایننس گزینه های مختلفی برای بازیابی یا بازنشانی ارائه می دهد. گزینه مربوط به Google Authenticator را انتخاب کرده و سپس بر روی Confirm reset یا تأیید بازنشانی کلیک کنید. بایننس فرآیند بازنشانی را آغاز می کند که شامل چندین مرحله تأیید هویت است.

اولین مرحله معمولاً ارسال کد تأیید به ایمیل یا شماره تلفن ثبت شده شماست. کد ارسال شده را وارد کنید. سپس ممکن است از شما خواسته شود به چند سوال امنیتی مربوط به فعالیت های اخیر حساب خود پاسخ دهید تا مالکیت اولیه تأیید شود. پس از آن مرحله اصلی احراز هویت آغاز می شود. این مرحله برای کاربران ایرانی که احراز هویت کامل انجام نداده اند یا نیاز به تأیید مجدد هویت دارند بسیار مهم است.

بایننس از شما می خواهد تا مدارک هویتی خود را ارسال کنید. این معمولاً شامل آپلود تصویر گذرنامه شما (برای کاربران ایرانی که با مدارک غیر از ایران ثبت نام کرده اند) است. دستورالعمل های مربوط به کیفیت تصویر و نوع مدرک مورد نیاز را به دقت دنبال کنید. پس از ارسال مدارک مرحله تأیید چهره (Facial Verification) انجام می شود. این مرحله اغلب از طریق اپلیکیشن موبایل بایننس صورت می گیرد. شما باید با استفاده از دوربین گوشی و دنبال کردن دستورالعمل های روی صفحه چهره خود را اسکن کنید تا با تصویر مدارک هویتی شما مطابقت داده شود.

پس از تکمیل تمامی مراحل درخواست شما برای بازنشانی 2FA به تیم پشتیبانی بایننس ارسال می شود. آن ها اطلاعات ارسالی شما را بررسی می کنند تا هویت شما و مالکیت حساب را تأیید کنند. این فرآیند ممکن است چندین ساعت یا چند روز طول بکشد بسته به حجم درخواست ها و پیچیدگی مورد شما. پس از تأیید درخواست بایننس Google Authenticator قبلی شما را غیرفعال کرده و به شما اجازه می دهد تا یک 2FA جدید راه اندازی کنید. در این مرحله حتماً کلید بازیابی جدید را در مکانی امن یادداشت یا ذخیره کنید تا در آینده با مشکل مشابهی مواجه نشوید.

۷ اشتباه پرتکرار در صرافی بایننس و راه حل آنها

فعالیت در صرافی های ارز دیجیتال به خصوص پلتفرم بزرگی مانند بایننس نیازمند دقت و آگاهی از جزئیات فنی و امنیتی است. کاربران به خصوص کاربران ایرانی که با محدودیت های جغرافیایی نیز روبرو هستند ممکن است با اشتباهات رایجی مواجه شوند که منجر به مسدود شدن حساب از دست رفتن دارایی ها یا مشکلات دسترسی شود. شناخت این اشتباهات و اطلاع از راه حل های آن ها می تواند به شما در حفظ امنیت سرمایه تان و استفاده بدون دردسر از خدمات بایننس کمک کند. در این بخش به بررسی هفت مورد از پرتکرارترین خطاهایی می پردازیم که کاربران در صرافی بایننس مرتکب می شوند و راه حل های عملی برای هر کدام ارائه می دهیم.

این اشتباهات طیف وسیعی از مسائل از مشکلات ورود به حساب و احراز هویت گرفته تا خطاهای مربوط به واریز و برداشت دارایی ها را در بر می گیرند. برخی ناشی از عدم توجه به هشدارهای امنیتی هستند و برخی دیگر به دلیل پیچیدگی های فنی شبکه های بلاک چین و استانداردهای توکن رخ می دهند. با مطالعه دقیق این بخش می توانید از وقوع بسیاری از این مشکلات پیشگیری کرده و در صورت مواجهه با آن ها اقدامات لازم برای حلشان را انجام دهید.

فهرست اشتباهات پرتکرار شامل مواردی نظیر مشکلات مربوط به IP و احراز هویت خطاهای 2FA از دست دادن دسترسی به 2FA ارسال توکن ها روی شبکه اشتباه فراموش کردن یا اشتباه وارد کردن تگ/ممو در واریزها واریز توکن های لیست نشده یا ارسال دارایی به آدرس های نادرست است. هر یک از این موارد می تواند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد اما در بسیاری از مواقع با اقدام به موقع و صحیح می توان مشکل را حل کرد.

دانستن نحوه عملکرد پشتیبانی بایننس در قبال هر یک از این خطاها و محدودیت های موجود نیز اهمیت دارد. در برخی موارد بایننس ابزارهای خودکار برای بازیابی ارائه می دهد در حالی که در موارد دیگر نیاز به پیگیری دستی و احراز هویت کامل توسط تیم پشتیبانی وجود دارد. همچنین در برخی شرایط نادر ممکن است بازیابی دارایی ها یا دسترسی به حساب غیرممکن باشد. بنابراین پیشگیری همواره بهترین رویکرد است.

غیرفعال شدن حساب بایننس به دلیل ورود با IP کشورهای مختلف

یکی از چالش های اصلی کاربران ایرانی در استفاده از صرافی بایننس موضوع محدودیت های جغرافیایی و تحریم هاست. بایننس به دلیل تبعیت از قوانین بین المللی به کاربران ساکن در برخی کشورها از جمله ایران خدمات ارائه نمی دهد. کاربران ایرانی معمولاً با استفاده از ابزارهای تغییر IP (مانند VPN یا VPS) به حساب خود دسترسی پیدا می کنند.

با این حال تغییر مکرر IP یا استفاده از IPهایی که سابقه نامناسبی دارند یا متعلق به کشورهای تحت تحریم دیگر هستند می تواند سیستم های امنیتی بایننس را حساس کرده و منجر به شناسایی فعالیت مشکوک شود. در نتیجه بایننس ممکن است حساب کاربری شما را به صورت موقت مسدود یا اصطلاحاً فریز کند تا از امنیت دارایی های شما اطمینان حاصل کند. این مسدودسازی به معنای از دست رفتن دارایی نیست اما دسترسی شما به حساب و امکان معامله یا برداشت مسدود می شود.

اگر حساب بایننس شما به دلیل مشکلات IP غیرفعال شد برای فعال سازی مجدد باید فرآیند تأیید هویت و مالکیت حساب را طی کنید. این فرآیند معمولاً از طریق وب سایت بایننس آغاز می شود. پس از تلاش برای ورود به حساب مسدود شده با صفحه ای مواجه می شوید که وضعیت حساب شما را نشان می دهد و گزینه ای برای شروع فرآیند فعال سازی مجدد (Unlock یا Reactivate) ارائه می دهد.

با کلیک بر روی این گزینه باید شرایط و قوانین مربوط به فعال سازی مجدد حساب را مطالعه و تأیید کنید. سپس بایننس از شما می خواهد تا به چند سوال امنیتی پاسخ دهید. این سوالات ممکن است در مورد فعالیت های اخیر حساب شما موجودی تقریبی دارایی ها یا اطلاعات مربوط به زمان ایجاد حساب باشد. هدف از این سوالات تأیید اولیه هویت شما به عنوان مالک حساب است.

پس از پاسخ به سوالات بایننس یک ایمیل تأیید به آدرس ثبت شده شما ارسال می کند. باید ایمیل را باز کرده و بر روی لینک تأیید فعال سازی مجدد کلیک کنید. مرحله نهایی و مهم تأیید هویت رسمی شماست. در این مرحله باید تصویر مدارک هویتی خود (مانند گذرنامه که با آن حساب را ایجاد کرده اید) را آپلود کرده و سپس فرآیند تأیید چهره را از طریق اپلیکیشن موبایل بایننس انجام دهید. سیستم تشخیص چهره بایننس چهره شما را با تصویر موجود در مدارک هویتی مطابقت می دهد.

پس از تکمیل این مراحل و ارسال اطلاعات به بایننس تیم پشتیبانی درخواست شما را بررسی می کند. در صورت تأیید هویت شما حساب کاربری شما مجدداً فعال می شود. برای جلوگیری از تکرار این مشکل سعی کنید همیشه از یک IP ثابت و متعلق به کشوری که بایننس به آن خدمات می دهد و سابقه فعالیت مشکوکی ندارد استفاده کنید.

استفاده از IP ثابت و معتبر هنگام ورود به بایننس برای کاربران ایرانی ضروری است. تغییر مکرر IP می تواند منجر به مسدود شدن حساب شود و فرآیند بازیابی نیازمند تأیید هویت رسمی است.

اشتباه پرتکرار ۲: فراموشی گذرواژه حساب

همانطور که در بخش جداگانه ای به آن پرداختیم فراموشی رمز عبور یک مشکل رایج است. اهمیت این مسئله به قدری است که آن را به عنوان یکی از اشتباهات پرتکرار در کار با بایننس نیز در نظر می گیریم. اگر رمز عبور خود را فراموش کنید دسترسی به حساب و مدیریت دارایی هایتان ناممکن خواهد شد. خوشبختانه بایننس فرآیند بازیابی رمز عبور را از طریق ایمیل یا شماره تلفن و با استفاده از کدهای تأیید امنیتی تسهیل کرده است.

برای جلوگیری از این مشکل توصیه می شود از یک مدیر رمز عبور معتبر استفاده کنید که بتواند رمزهای عبور قوی و منحصربه فرد برای هر سایت و سرویس ایجاد و ذخیره کند. همچنین می توانید رمز عبور خود را در مکانی امن و آفلاین یادداشت کنید البته با رعایت کامل جوانب امنیتی. بازیابی رمز عبور در بایننس معمولاً سریع انجام می شود اما به خاطر داشته باشید که پس از آن برداشت از حساب برای ۲۴ ساعت محدود خواهد شد.

اشتباه پرتکرار ۳: خطای کد احراز هویت دو مرحله ای (2FA)

همانطور که پیش تر توضیح داده شد خطای کد 2FA که معمولاً به دلیل ناهماهنگی زمانی بین دستگاه شما و سرورهای بایننس رخ می دهد می تواند مانع ورود شما به حساب شود. این مشکل رایج هرچند آزاردهنده اما معمولاً به سادگی با همگام سازی زمان در اپلیکیشن Google Authenticator قابل حل است.

اهمیت 2FA در امنیت حساب شما غیرقابل انکار است و نباید به دلیل بروز این خطا آن را غیرفعال کرد. در عوض باید با روش های رفع اشکال آن آشنا بود. اطمینان از تنظیم صحیح ساعت در دستگاه شما استفاده از اپلیکیشن Google Authenticator رسمی و در صورت لزوم بازنشانی تنظیمات 2FA از طریق فرآیندهای پشتیبانی بایننس راهکارهای مقابله با این خطا هستند. پیشگیری از این خطا با اطمینان از همگام بودن زمان دستگاه ها و آشنایی با فرآیندهای بازیابی بخش مهمی از مدیریت امنیت حساب شماست.

اشتباه پرتکرار ۴: از دست رفتن کد احراز هویت دو مرحله ای (گم کردن گوشی)

این اشتباه یا بهتر بگوییم این اتفاق ناگوار یکی از جدی ترین مشکلات امنیتی است که می تواند برای کاربر بایننس رخ دهد. از دست دادن دسترسی به دستگاهی که کد 2FA روی آن تولید می شود معادل قفل شدن کامل حساب است مگر اینکه تمهیدات لازم را اندیشیده باشید. اهمیت ذخیره کردن کلید بازیابی 2FA در زمان راه اندازی اولیه در اینجاست که مشخص می شود.

اگر کلید بازیابی را دارید فرآیند بازیابی نسبتاً ساده است. اما اگر آن را ندارید مجبور خواهید بود فرآیند طولانی و گاه پیچیده احراز هویت مجدد را از طریق پشتیبانی بایننس طی کنید. این فرآیند نیازمند ارسال مدارک و تأیید چهره است و ممکن است چندین روز طول بکشد. بنابراین مهمترین راهکار پیشگیرانه ذخیره امن کلید بازیابی 2FA در مکانی آفلاین است. همچنین در نظر گرفتن روش های جایگزین 2FA مانند کلید سخت افزاری (مثل YubiKey) نیز می تواند لایه امنیتی اضافی ایجاد کند.

اشتباه پرتکرار ۵: ارسال توکن های BEP20 به کیف پول های ناسازگار با شبکه BSC

یکی از اشتباهات رایج به خصوص با ظهور شبکه های جدید مانند بایننس اسمارت چین (BSC) و استاندارد توکن BEP20 ارسال دارایی ها بر روی شبکه اشتباه است. بسیاری از توکن ها در شبکه های مختلفی مانند اتریوم (استاندارد ERC20) و بایننس اسمارت چین (استاندارد BEP20) وجود دارند. اگر یک توکن BEP20 را از بایننس برداشت کرده و آن را به آدرس کیف پولی ارسال کنید که فقط از شبکه اتریوم (ERC20) پشتیبانی می کند دارایی شما ممکن است قابل دسترسی نباشد.

این مشکل به خصوص در مورد کیف پول های غیرامانی (Non-custodial) مانند متامسک (Metamask) رخ می دهد. راه حل این مشکل این است که کیف پول مقصد شما قابلیت پشتیبانی از شبکه بایننس اسمارت چین را داشته باشد. در کیف پول هایی مانند متامسک که از چندین شبکه پشتیبانی می کنند می توانید به صورت دستی شبکه بایننس اسمارت چین را اضافه کرده و با اتصال به آن شبکه توکن های BEP20 خود را مشاهده و مدیریت کنید.

برای افزودن شبکه BSC به متامسک باید اطلاعات شبکه شامل نام شبکه آدرس RPC Chain ID نماد ارز و آدرس Block Explorer را وارد کنید. این اطلاعات به راحتی قابل جستجو هستند (مثلاً Network Name: Smart Chain, New RPC URL: https://bsc-dataseed.binance.org/, ChainID: 56, Symbol: BNB, Block Explorer URL: https://bscscan.com). پس از اضافه کردن شبکه می توانید شبکه فعال در متامسک را به Smart Chain تغییر دهید و توکن های BEP20 خود را در آنجا ببینید.

اگر توکن ها را به کیف پولی ارسال کرده اید که از BEP20 پشتیبانی نمی کند اما به شما امکان دسترسی به کلید خصوصی (Private Key) را می دهد می توانید آن کلید خصوصی را در یک کیف پول سازگار با BSC (مانند Trust Wallet یا Binance Chain Wallet) وارد (Import) کنید. با این کار دسترسی به آدرس حاوی توکن ها بر روی شبکه BSC از طریق کیف پول جدید فراهم می شود. توجه داشته باشید که برای انجام تراکنش ها بر روی BSC (مانند ارسال توکن به آدرس دیگر) نیاز به مقدار کمی BNB برای پرداخت کارمزد دارید.

در مورد کیف پول های امانی (Custodial) که دسترسی به کلید خصوصی ندارید بازیابی توکن های ارسال شده روی شبکه اشتباه معمولاً غیرممکن است و باید با پشتیبانی آن کیف پول تماس بگیرید.

همیشه قبل از ارسال ارز دیجیتال از سازگاری شبکه مبدأ و مقصد اطمینان حاصل کنید. ارسال توکن بر روی شبکه ناسازگار یکی از دلایل اصلی از دست رفتن دارایی است.

اشتباه پرتکرار ۶: وارد نکردن یا اشتباه وارد کردن تگ یا ممو در هنگام واریز به بایننس

برخی از ارزهای دیجیتال به خصوص آنهایی که از ساختار حساب متمرکز یا شبکه هایی مانند ریپل (XRP) استلار (XLM) بایننس کوین (BNB) بر روی شبکه BEP2 یا ایاس (EOS) استفاده می کنند برای شناسایی واریزی ها به یک شناسه اضافی به نام تگ (Tag) ممو (Memo) یا پی مِنت آی دی (Payment ID) نیاز دارند. این شناسه به صرافی یا کیف پول کمک می کند تا تشخیص دهد واریزی به کدام حساب کاربری خاص تعلق دارد.

هنگام واریز این نوع ارزها به حساب بایننس خود علاوه بر آدرس کیف پول باید تگ یا مموی مربوط به حساب بایننس خود را نیز که در صفحه واریز نمایش داده می شود در پلتفرم مبدأ (کیف پول یا صرافی که از آن برداشت می کنید) وارد کنید. اگر تگ یا ممو را وارد نکنید یا آن را اشتباه وارد کنید بایننس نمی تواند واریزی را به حساب شما اختصاص دهد و دارایی شما معلق باقی می ماند.

اگر چنین اشتباهی رخ داد و واریزی شما به حساب بایننس ننشست بایننس ابزاری برای بازیابی این نوع واریزها ارائه می دهد: فرم Tag/Memo Recovery. برای دسترسی به این فرم معمولاً باید به بخش پشتیبانی یا راهنمای بایننس مراجعه کرده و فرم مخصوص بازیابی واریزهای بدون تگ/ممو را پیدا کنید. در این فرم باید جزئیات دقیق تراکنش واریز خود را وارد کنید.

اطلاعات مورد نیاز شامل نوع ارز دیجیتال (Coin) مقدار دقیق واریزی (Amount) آدرس فرستنده (Sender Address) و مهمتر از همه آی دی تراکنش (TxID یا TxHash) است. TxID یک شناسه منحصربه فرد برای هر تراکنش در بلاک چین است و برای پیگیری تراکنش شما ضروری است. شما می توانید TxID را در سابقه تراکنش های پلتفرمی که از آن برداشت کرده اید یا در یک کاوشگر بلاک چین (Blockchain Explorer) با جستجوی آدرس فرستنده یا گیرنده پیدا کنید.

پس از پر کردن دقیق فرم و ارسال آن تیم بایننس درخواست شما را بررسی می کند. در صورت تأیید واریزی و یافتن آن در سیستم خود دارایی شما را به حساب کاربری تان واریز خواهند کرد. توجه داشته باشید که بایننس برای این فرآیند بازیابی معمولاً کارمزد دریافت می کند که ممکن است برابر با چند برابر کارمزد عادی واریز باشد. همچنین این فرآیند فقط برای واریزهایی است که به آدرس های بایننس انجام شده اند. اگر هنگام برداشت از بایننس تگ یا مموی مقصد را اشتباه وارد کنید بایننس مسئولیتی ندارد و باید با پشتیبانی پلتفرم مقصد تماس بگیرید.

اشتباه پرتکرار ۷: واریز توکن های لیست نشده یا واریز به آدرس اشتباه

یکی دیگر از اشتباهات پرهزینه تلاش برای واریز ارزهای دیجیتالی به بایننس است که هنوز در این صرافی لیست نشده اند یا ارسال دارایی به آدرس های نادرست. بایننس فقط از واریز و برداشت ارزها و توکن هایی پشتیبانی می کند که در پلتفرم آن لیست شده اند. اگر توکنی را که در بایننس لیست نشده است به آدرس کیف پول بایننس خود ارسال کنید بایننس نمی تواند آن را شناسایی و به حساب شما اضافه کند.

همچنین ارسال ارز به آدرس اشتباه حتی اگر آن آدرس متعلق به بایننس باشد اما برای ارز دیگری باشد (مثلاً ارسال بیت کوین به آدرس اتریوم حساب بایننس شما) یا ارسال روی شبکه اشتباه به آدرس صحیح (مثلاً ارسال USDT بر روی شبکه سولانا به آدرس USDT حساب بایننس شما که فقط از شبکه های ERC20 و TRC20 پشتیبانی می کند) می تواند منجر به از دست رفتن دارایی شود.

در برخی موارد محدود بایننس ابزاری به نام self-service recovery برای کمک به بازیابی این نوع واریزهای اشتباه ارائه می دهد اما این ابزار دارای محدودیت هایی است. این فرآیند معمولاً فقط برای توکن های لیست شده ای کار می کند که به آدرس های اشتباه *درون حساب بایننس شما* ارسال شده اند (مثلاً به دلیل انتخاب شبکه اشتباه هنگام واریز) یا برای برخی توکن های لیست نشده که با شرایط خاصی از جمله برنامه BNB Pioneer Burn Program مطابقت دارند.

برای استفاده از فرم self-service recovery باید وارد حساب بایننس خود شده و به بخش مربوطه مراجعه کنید. در این فرم نیز باید جزئیات دقیق تراکنش شامل نوع ارز آدرس/شبکه ای که به آن واریز کرده اید مقدار واریزی و TxID یا TxHash تراکنش را وارد کنید. پس از ارسال فرم بایننس درخواست شما را بررسی می کند. مهم است که تمامی اطلاعات را به دقت وارد کنید؛ کوچکترین اشتباه در TxID یا آدرس می تواند مانع بازیابی شود.

بازیابی از طریق self-service recovery تضمین شده نیست و بایننس برای آن کارمزد دریافت می کند. همچنین اگر دارایی را به آدرسی ارسال کرده اید که اصلاً متعلق به بایننس نیست (چه آدرس شخصی باشد و چه آدرس صرافی یا پلتفرم دیگر) بایننس هیچ راهی برای بازیابی آن ندارد و باید مستقیماً با مالک آن آدرس یا پشتیبانی آن پلتفرم تماس بگیرید که اغلب موارد منجر به عدم بازیابی می شود. بنابراین همواره قبل از انجام هرگونه واریز از لیست بودن ارز در بایننس صحت آدرس و انتخاب شبکه صحیح اطمینان حاصل کنید.

سوالات متداول:

بازیابی رمز عبور بایننس چقدر طول می کشد؟

فرآیند خود بازیابی رمز عبور از طریق ایمیل و کدهای تأیید معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد. با این حال پس از تنظیم مجدد رمز عبور بایننس به دلایل امنیتی برداشت از حساب شما را برای ۲۴ ساعت به حالت تعلیق در می آورد.

آیا می توانم رمز عبور بایننس را از طریق اپلیکیشن تغییر دهم؟

بله شما می توانید رمز عبور حساب بایننس خود را هم از طریق وب سایت و هم از طریق اپلیکیشن موبایل بایننس تغییر دهید. مراحل کار در اپلیکیشن مشابه وب سایت و از طریق بخش تنظیمات امنیتی حساب قابل دسترسی است.

چگونه یک رمز عبور قوی برای بایننس انتخاب کنم؟

برای انتخاب رمز عبور قوی از ترکیبی شامل حداقل ۸ تا ۱۲ کاراکتر استفاده کنید که شامل حروف بزرگ و کوچک اعداد و نمادها باشد. از اطلاعات شخصی قابل حدس یا رمزهای عبور تکراری در سایت های دیگر اکیداً خودداری کنید و در صورت امکان از یک مدیر رمز عبور کمک بگیرید.

کلید بازیابی کد 2FA بایننس چیست و کجا آن را پیدا کنم؟

کلید بازیابی 2FA (معمولاً Google Authenticator) یک کد متنی یا QR است که در زمان راه اندازی اولیه 2FA توسط بایننس به شما نمایش داده می شود. این کلید برای بازیابی دسترسی به کدهای 2FA در دستگاه جدید در صورت از دست دادن دستگاه اصلی استفاده می شود. باید آن را در همان زمان راه اندازی اولیه یادداشت کرده و در مکانی امن و آفلاین نگهداری کنید؛ پس از آن دوباره نمایش داده نمی شود مگر اینکه 2FA را بازنشانی کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نحوه تغییر رمز بایننس" هستید؟ با کلیک بر روی ارز دیجیتال، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نحوه تغییر رمز بایننس"، کلیک کنید.