ماجرای بازسازی صحنه حساس حضور سردار سلیمانی در یک سریال
تهیهکننده «آمرلی» با اشاره به بازسازی و چالشهای چند صحنه حساس در این سریال، بهویژه صحنه مربوط به آزادسازی حصر آمرلی که با حضور فرماندهان مقاومت ـ سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ـ اتفاق افتاده بود، اظهار کرد: برای بازسازی این صحنهها، از اسناد تصویری و منابع مستند متعددی بهره گرفتیم و یکی از اصلیترین اهداف ما، حفظ وفاداری به واقعیت و بازآفرینی دقیق جزئیات لحظات تاریخی بود.
به گزارش cmsd، سریال «آمرلی» که ابتدای امسال از دو پلتفرم در شبکه نمایش خانگی منتشر شد، در قالب داستانی عاشقانه روایت میشد، محصول مشترک ایران و عراق بود و از زاویهای متفاوت به حضور داعش در منطقه و کشور عراق میپرداخت. سریال «آمرلی» با کارگردانی احمد ابراهیم احمد و تهیهکنندگی امیرمهدی پوروزیری، در ۱۸ قسمت تولید و همزمان از سکوهای پخش فیلم و سریال ایران و عراق پخش شد.
داستان سریال حول شخصیت رافد با بازی مصطفی زمانی میچرخد؛ خبرنگاری که شهر زادگاهش، آمرلی، به تصرف نیروهای داعش درآمده است. سریال، تلاشها و مبارزات برای آزادی این شهر را به تصویر میکشد.
موضوع رفتارهای داعش پیشتر دستمایه تولیدات متعددی در سینما و تلویزیون بوده است اما «آمرلی» تلاش کرده بود، با نگاهی دیگر به روایت وقایع این شهر و خشونتهای بیرحمانه داعش بپردازد. در برخی سکانسهای سریال، شخصیتهایی نظیر شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و نقش آنها در مبارزه با داعش بازخوانی میشوند.
فیلمسازی در ایران با سایر کشورها تفاوتهای بنیادینی دارد
امیرمهدی پوروزیری ـ تهیهکننده این سریال ـ درباره سختیها و پیچیدگیهای ساخت «آمرلی»، پروژههای مرتبط با جبهه مقاومت اسلامی و اهمیت تولید چنین آثاری و همچنین چالشهای ساخت پروژهای مشترک بین ایران و عراق اظهار کرد: ساخت یک پروژه مشترک بین ایران و عراق با زبان عربی تجربهای منحصربهفرد و در عین حال چالشبرانگیز بود. فیلمسازی در ایران از جهات بسیاری با سایر کشورها تفاوتهای بنیادینی دارد. در حالی که ساختار فیلمسازی و سریالسازی در بسیاری از کشورهای دیگر شباهتهایی دارد، این تفاوتها هنگام همکاری گروههای ایرانی با تیمهای خارجی به شکل چشمگیری آشکار میشود.
این تهیهکننده با ذکر مثالی ادامه داد: یکی از موضوعات جالب برای تیمهای خارجی، نحوه سودآوری فیلمسازی در ایران است. برخلاف دیگر کشورها که عمده سود از عرضه اثر حاصل میشود، در ایران سود اصلی در زمان تولید شکل میگیرد؛ این یعنی هرچه فرآیند تولید طولانیتر باشد، عوامل پروژه دستمزد بیشتری دریافت میکنند. این رویکرد برای گروههای خارجی شگفتآور و حتی گاهی غیرقابلدرک بود.
این تهیهکننده با اشاره به تجربه سریال «آمرلی» این چنین گفت: در پروژه سریال «آمرلی» که همکاری مشترکی میان چهار کشور ایران، عراق، سوریه و لبنان بود، این تفاوتها به وضوح دیده میشد. ما با تیمهایی از این چهار کشور کار میکردیم و متوجه شدیم شیوهکاری گروه ایرانی در مقایسه با گروههای خارجی تفاوتهای عمدهای دارد. در حالی که گروههای خارجی بهخوبی هماهنگ و همزیست بودند، این هماهنگی در میان گروه ایرانی کمتر مشاهده میشد. این تفاوتها تنها به زبان محدود نبود؛ بلکه به شیوههای فیلمسازی و فرآیندهای تولید نیز گسترش مییافت. توضیح این تفاوتها نیازمند جزئیات بیشتری است اما به طور کلی، تجربه ساخت «آمرلی» اولین گام ما در این نوع همکاریها بود و طبیعتاً با چالشهای فراوانی همراه شد.
بازسازی صحنه حساس نقش سردار سلیمانی در آزادسازی آمرلی
او با اشاره به بازسازی و چالشهای چند صحنه حساس در سریال «آمرلی» و صحنههای حساس بهویژه صحنه مربوط به آزادسازی حصر آمرلی که در واقع با حضور فرماندهان مقاومت، سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اتفاق افتاده بود، درباره ساخت چنین آثاری و اینکه چگونه توانستند به واقعیت ماجرا وفادار باشند، اظهار کرد: برای بازسازی این صحنهها، از اسناد تصویری و منابع مستند متعددی بهره گرفتیم. یکی از اصلیترین اهداف ما، حفظ وفاداری به واقعیت و بازآفرینی دقیق جزئیات لحظات تاریخی بود. بهویژه صحنه آزادسازی آمرلی، جایی که حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس بهعنوان نخستین افراد پس از شکست داعش وارد شهر شدند، اهمیت ویژهای برای ما داشت. ما متعهد بودیم که این لحظه تاریخی را با نهایت دقت و اصالت به تصویر بکشیم.
پوروزیری در ادامه با بیان اینکه بازسازی صحنه حساس نقش حاج قاسم سلیمانی در آزادسازی آمرلی از جهات مختلف چالشبرانگیز بود، گفت: به این دلیل که نسخههای تصویری این لحظات در دسترس بود و بسیاری از مردم آن را دیده بودند. بنابراین، وظیفه داشتیم تا با رعایت دقیق جزئیات و بازسازی تمام لحظات آن، تصویری واقعی و باورپذیر ارائه دهیم. برای ما، این صحنه نه تنها از نظر فنی بلکه از لحاظ احساسی نیز بسیار پرچالش بود.
وی افزود: بازسازی این لحظات تاریخی بار عاطفی خاصی برای تمام اعضای گروه تولید به همراه داشت. این صحنهها بهقدری تأثیرگذار بودند که هر فرد حاضر در محل فیلمبرداری میتوانست حس غرور، افتخار و ارتباط عمیقی با آن فضا تجربه کند. این احساسات باعث شد تا تمام تلاش خود را برای خلق اثری ارزشمند و ماندگار به کار ببریم.
او درباره اینکه پیام اصلی سریال آمرلی چه بود؟ اظهار کرد: اگر بزرگان مقاومت همچون سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در آن مقطع حساس حضور نداشتند، سرنوشت منطقه ممکن بود به کلی دگرگون شود. این تغییر سرنوشت از لحظات نخستین در شهر آمرلی آغاز شد؛ شهری که با مقاومت مردمش به نمادی از ایستادگی در برابر داعش تبدیل شد. در شرایطی که داعش با تمام توان به سمت آمرلی پیشروی میکرد و همهچیز را پشت سر خود ویران میساخت، مقاومت مردمی این شهر امیدی تازه به جبهه مقاومت بخشید. آمرلی در آن زمان تنها یک شهر محاصرهشده نبود؛ بلکه به کانون امیدی تبدیل شد که قهرمانانی چون حاج قاسم و حاج ابومهدی المهندس از بیرون محاصره، با تمام توان برای آزادی آن وارد میدان شدند. خبر حضور این فرماندهان در دل مردم محاصرهشده جرقهای از امید ایجاد کرد؛ امیدی که محاصره را شکسته و مقاومت آنان را به نتیجه خواهد رساند.
وی افزود: این امید و حضور فرماندهان مقاومت، نیرویی مضاعف به مردم آمرلی داد تا با ایستادگی خود در برابر داعش، چراغ مقاومت را روشن نگه دارند. بدون شک، شخصیتهای این فرماندهان و اقدامات راهبردیشان در این مقطع بحرانی نقشی حیاتی داشت. حاج قاسم و حاج ابومهدی با تدابیر و حضور مؤثر خود نه تنها امید را به دل مردم تزریق کردند، بلکه توان ادامه مبارزه را نیز در آنان زنده نگه داشتند. در واقع، پس از محاصره آمرلی، داعش بهطور مستقیم تا ۴۰ کیلومتری بغداد پیشروی کرده بود اما مقاومت جانانه مردم آمرلی و طراحیهای استراتژیک فرماندهان مقاومت، بهویژه حاج قاسم و حاج ابومهدی، سنگ بنای جهاد و ایستادگی دیگری را بنا نهاد. این اقدامات نه تنها آمرلی را آزاد کرد، بلکه مقاومت را در سراسر منطقه گسترش داد و نقطه عطفی در تاریخ مبارزه با تروریسم شد.
شبکه نمایش خانگی آزادی عمل بیشتری برای خلاقیت و نوآوری به سازندگان میدهد
این تهیهکننده درباره اینکه آیا تمایل دارد دوباره در شبکه نمایش خانگی تجربهای دیگر داشته باشد و این تجربه را چگونه ارزیابی میکند؟ اظهار کرد: در مورد کار در شبکه نمایش خانگی باید بگویم که این عرصه بستر بسیار جذاب و متفاوتی برای تولید و عرضه آثار است. تجربه همکاری با ساترا و شبکه نمایش خانگی برای من مفید بود و اگر فرصتی پیش بیاید، قطعاً تمایل دارم که دوباره در این فضا کار کنم. زیرا این فضا، آزادی عمل بیشتری برای خلاقیت و نوآوری به تولیدکنندگان میدهد و این برای من بهعنوان تهیهکننده جذاب است.
پینوشت: این گفتگو در نشریه کد که ماهنامه تخصصی ساتراست منتشر شده است.
پایان خبر cmsd
ماجرای بازسازی صحنه حساس حضور سردار سلیمانی در یک سریال
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ماجرای بازسازی صحنه حساس حضور سردار سلیمانی در یک سریال" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ماجرای بازسازی صحنه حساس حضور سردار سلیمانی در یک سریال"، کلیک کنید.