۵ نقش AR و VR در بازاریابی

آفتاب‌‌نیوز :

عصر جدید هر روز با یک سورپرایز تازه همه را غافلگیر می‌کنند! ورود AR و VR هم از آن شگفتانه‌هایی بود که در صنایع زیادی به کار گرفته شدند. نقش AR و VR را در بازاریابی نمی‌توان نادیده گرفت. با امکانات ویژه این دو قابلیت می‌توانید تحول پررنگی در کسب‌وکار خودتان ایجاد کنید. در متن زیر نقش این دو و کاربرد‌ها را به‌طور کامل و با مثال بررسی کرده‌ایم.

منظور از AR و VR چیست؟

فرض کنید فرصت این را دارید که قبل از مراجعه به فروشگاه، لباس موردنظر خود را در خانه امتحان کنید! با کمک واقعیت افزوده یا AR چنین اتفاقی ممکن شده است. کار AR ترکیب تجربیات واقعی با مجازی است. AR با کمک تلفن‌های هوشمند، دوربین‌ها و سنسور‌ها این کار را به راحتی انجام می‌دهد. در مقابل، VR کاربران را به طور کامل در یک محیط شبیه‌سازی‌شده غوطه‌ور می‌کند. این تکنولوژی گاهی باعث تحریک حواس بینایی، شنوایی و گاه لامسه آن‌ها خواهد شد. این کار معمولاً از طریق هدست‌های VR انجام می‌شود که نمایشگر‌ها و سنسور‌هایی برای ردیابی حرکات سر و بدن کاربر دارند. استفاده از این دو تکنولوژی، ۴ مزیت مهم برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

  • رقم‌زدن تجربیات جذاب و تعاملی: تکنولوژی‌های جدید مخصوصاً AR مسئول گره‌زدن دو دنیای مجازی و واقعی هستند. به همین دلیل می‌توانند تجربیات لذت‌بخش برای مخاطب در بازی، گردشگری و حتی مارکتینگ خلق کنند.
  • برای مثال، در جلسه مشاوره سایت، به یک طرح کلی رسیده‌اید؛ اما هنوز از نتیجه‌ی آن مطمئن نیستید. با این قابلیت و زدن عینک‌های مجازی می‌توانید گشتی در جا‌های مختلف سایت‌تان بزنید.دسترسی به اطلاعات: این دو تکنولوژی به شما اطلاعات زیادی درباره‌ی موضوعات مختلف می‌دهند. شما می‌توانید حتی درباره‌ی محصولات هم اطلاعات مفیدی از این تکنولوژی‌ها بگیرید.
  • بهبود یادگیری: این تکنولوژی‌ها می‌توانند مفاهیم بسیار پیچیده را تبدیل به مفاهیم ساده و کاربردی کنند. به همین دلیل در آموزش هم نقش دارند.
  • سفر مجازی: تکنولوژی VR به شما این امکان را می‌دهد که بدون هیچ هزینه‌ای و خروج از خانه به سفر بروید و مکان‌های مختلف را ببینید!

۵ نقش AR و VR در بازاریابی

کاربرد‌های AR و VR در بازاریابی

تکنولوژی‌های AR و VR در کنار تمام مزایای گفته‌شده، کاربرد‌های فراوانی در بازاریابی دارند. احتمالاً در آژانس دیجیتال مارکتینگ، راهکار‌های زیادی برای افزایش فروش و تعامل با شما در میان گذاشته‌اند. هیچ‌کدام از آن راه‌ها به اندازه استفاده از این تکنولوژی‌ها تازه نیست!

نمایش محصولات و خدمات

شما به وسیله این دو تکنولوژی می‌توانید محصولات خود را به راحتی به نمایش بگذارید. برای مثال کفش نایک به وسیله‌ی AR فرصتی برای ویژه برای مشتریان رقم زده است. مخاطبان این برند قبل از مراجعه حضوری به فروشگاه می‌توانند کفش‌های مختلف را در خانه امتحان کنند. بسیاری از فروشگاه‌های پوشاک هم این امکان را به مشتریان می‌دهند تا لباس‌ها را در تن خود ببینید.

این موضوع فقط متعلق به لباس نیست. ایکیا یک برند مشهور و معروف در حوزه لوازم خانگی است. مخاطبان این برند می‌توانند مبل‌های مختلف را در خانه خود ببینید! این قابلیت قطعاً تصمیم‌گیری را راحت‌تر از بیش خواهد کرد. به عنوان آخرین مثال، باید به قابلیت ویژه در هتل‌های معروف اشاره کرد. این هتل‌ها با استفاده از قابلیت و عینک‌های VR به مسافر یک تور مجازی در هتل هدیه می‌دهند. مسافر قبل از تحویل اتاق می‌تواند درباره‌ی مناسب‌بودن انتخاب خود تصمیم بگیرد.

آموزش کار با محصولات

بالاتر در قسمت مزایای این تکنولوژی‌ها به یادگیری بهتر اشاره شد. جالب است بدانید که برخی از برند‌ها از این قضیه در بازاریابی هم استفاده کرده اند. جان دیر یک برند مشهور در ارائه‌ی ماشین‌آلات کشاورزی، با استفاده از قابلیت VR به مشتریان طرز استفاده از ماشین‌آلات خود را یاد می‌دهد.

تعامل با مخاطب

از تکنولوژی‌های جدید برای ارتباط عمیق با مخاطب استفاده می‌کنند. برای مثال، کوکاکولا روی محصولات خودش یک بارکد قرار داده بود. مخاطب هنگام اسکن این بارکد وارد بازی با کوکاکولا می‌شد. تمام پروسه‌ی این کار را کوکاکولا با استفاده از AR انجام داد.

افزایش آگاهی از برند

در جلسات مشاوره دیجیتال مارکتینگ توصیه‌های زیادی برای ماندگاری برند در ذهن و افزایش آگاهی از برند می‌شود. استفاده از این دو قابلیت ویژه کمک می‌کند تا مخاطب شما را در ذهن خود نگه‌دارد. او کمپین‌های منحصر به‌فردی که با این دو تکنولوژی انجام داده‌اید فراموش نمی‌کند. در کنار این اتفاق، مخاطب کمپین‎‌های شما را برای دیگران هم می‌فرستد. این جمله به این معناست که محتوا و کمپین شما در مکان‌های مختلف وایرال می‌شود. به همین دلیل افراد زیادی از وجود برند شما آگاه خواهند شد.

افزایش فروش

شاید این نکته را در نظر نگیرید که استفاده از این دو ویژگی تا چه اندازه می‌تواند در فروش شما مؤثر باشد. چند وقت پیش یک فروشگاه موبایل به مشتریان خود اجازه داد که از گوشی‌های تلفن همراه به صورت مجازی استفاده کنند. این فروشگاه با قابلیت AR امکانات این کار را فراهم کرد. در پایان ماه، فروش فروشگاه موبایل بیش از ۲۰% افزایش پیدا کرده بود.

۵ نقش AR و VR در بازاریابی

از AR و VR خلاقانه استفاده کنید

همان‌طور که دیدید نقش AR و VR در بازاریابی بسیار پررنگ است. به حدی که می‌توانید در برند آگاهی، افزایش فروش و حتی تعامل با مشتری از این تکنولوژی‌ها کمک بگیرید. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید تناسب نحوه استفاده با کسب وکارتان است. در این مرحله، باید از مشاوری متخصص در بازاریابی و آشنا با این تکنولوژی‌های جدید کمک بگیرید.

مشاوران آژانس دیده‌بان راژکس، با شناخت دقیق کسب‌وکار‌های دیجیتال، ترند‌ها و قابلیت‌های جدید و از همه مهم‌تر توانایی در آنالیز کسب‌وکار شما و خلق ایده‌ی متناسب به شما کمک می‌کنند تا از این قابلیت‌ها هدف‌مندتر استفاده کنید.

۵ نقش AR و VR در بازاریابی

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۵ نقش AR و VR در بازاریابی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۵ نقش AR و VR در بازاریابی"، کلیک کنید.