تلاش برای تبدیل شدن غرب بندرعباس به مرکز سبز شهر/ نگاه مشترک محیط زیست و صنایع، راهی برای سبز ماندن

تلاش برای تبدیل شدن غرب بندرعباس به مرکز سبز شهر/ نگاه مشترک محیط زیست و صنایع، راهی برای سبز ماندن

صبح ساحل نوشت: در این نشست رییس سازمان محیط زیست استان هرمزگان از دستاوردهای این سازمان در دولت سیزدهم سخن گفت. مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز اثرگذاری ها و عملکرد این شرکت در راستای ترویج فرهنگ و حفظ محیط زیست را اعلام کرد.

اثرگذاری پررنگ نفت ستاره خلیج فارس در حفظ محیط زیست

«علیرضا جعفرپور»، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس ضمن خوشامدگویی به رییس سازمان محیط زیست استان هرمزگان، بازرسی استان و مسیولان دیگر و گرامیداشت روز محیط بان و محیط زیست گفت:« از سال 1972 تا کنون روز 5 ژوین، روز محیط زیست بوده؛ اما در ایران به علت اینکه اهمیت بیشتری به این موضوع داده شود و آشنایی مردم با محیط زیست و فرهنگ سازی آن، یک هفته را به نام “هفته محیط زیست” نامگذاری کرده اند».

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حفظ محیط زیست، بیان کرد:« خانواده های پرسنل شرکت به صورت خودجوش در پاکسازی سواحل بندرعباس، هرمز و سایر سواحل نیلگون خلیج فارس مشارکت داشتند. همچنین در کوه گنو نیز پالایشگاه مسیولیتش را قبول کرد که ده ها تن زباله از سطح کوه گنو جمع آوری کند و درهمین رابطه با صندوق ملی محیط زیست یک تفاهمنامه هایی انجام شده است که برای آبشخور، راه سازی، تامین علوفه و غیره در حد مقدورات مجموعه کمک رسانی انجام شود».

جعفرپور به اقدامات انجام شده پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال 1402 اشاره کرد و افزود:« سال گذشته توانستیم واحد تصفیه گازوییل را راه اندازی کنیم که درحال حاضر پخش ترتیبی درحال عرضه است که دارای استاندارد یورو است. افزایش ظرفیت حدود یکصد هزار بشکه به ظرفیت شیرین سازی انواع فرآورده از اقدامات خوب این شرکت در سال گذشته بوده است برای مثال؛ موفق به تصفیه نفت سفید شده ایم، نفت سفیدی که یک فرآورده غیر استاندارد و قابلیت صادرات نداشت را توانستیم در سال گذشته حدود 600 هزار تن نفت سفید را صادر کنیم. مجموع تولید بنزین سال 1400 نیز 33 میلیون لیتر در روز بوده اما از سال 1402 تاکنون 44 میلیون لیتر در روز رسیده است».

وی با بیان اینکه دریافت گواهینامه سبز، دریافت گواهی شایستگی محیط زیست از سفیر سبز سازمان ملل، کاشت نهال حرا در سواحل بندرعباس، کسب رتبه اول محیط زیست در بین شرکت های پالایشی از موفقیت های این پالایشگاه در راستای حفظ محیط است، گفت:« درحال حاضر 120 حلقه چاه حفر کرده ایم که به صورت آنلاین میزان نفوذ احتمالی نفت را پایش کنیم تا در صورت بروز مشکلی، سریعا برای حل آن اقدام نماییم. نصب سیستم های آنالایزر در خط روی دودکش های کوره نیز از دیگر اقدامات است که تمام پارامتر زیست محیطی را به صورت صورت آفلاین اندازه گیری و رصد می شود. خرید دستگاه پایش آنلاین برای سطح شهر بندرعباس را در اهداف خود قرار دادیم که در محیط شهری نصب می شود و مردم می توانند لحظه ای کیفیت هوای شهر را مشاهده کنند».

جعفرپور طرح آمونیاک در گذر انرژی جهان را یک طرح مهم خواند و ادامه داد:« حجم زیادی از سرمایه گذاری در دنیا برای انرژی خورشیدی هزینه می شود. در سال گذشته نیز حجم سرمایه گذاری در این حوزه نسبت به سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز، بالاتر بوده است. به طور کلی، روزانه به طور متوسط، یک میلیارد دلار در زمینه انرژی خورشیدی هزینه می شود. درنهاتی، آینده جهان در سال 2050 به سمتی می رود که حدود 50 درصد انرژی جهان انرژی سولار و بادی است».

این مقام مسیول در پایان افزود:« پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس همواره در راستای حفظ محیط زیست و برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها در این رابطه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود».

رسالت اصلی واحدهای صنعتی کاهش میزان آلودگی هایی است

«حبیب مسیحی تازیانی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با تشکر و قدردانی از مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای همکاری و اثرگذاری در این راستا گفت:« رسالت اصلی واحدهای صنعتی کاهش میزان آلودگی هایی است که در خودش در جای دارد که تلاش، برنامه ریزی و هزینه بیشتر را می طلبد و هر چند هزینه بیشتر صرف شود، سود بیشتری برای پرسنل و مردم درپی دارد. انشالله به روزی برسیم که منطقه غرب بندرعباس، مرکز سبز بندرعباس باشد. تمامی صنایعی که در منطقه غرب شهرستان هستند علاوه بر رصد خودشان، حتی آلودگی هایی که از خارج می آیند را بتوانند کمک کنند که بار اضافی از نگاه صنایع شکل گرفته را کاهش دهند. زمانی که پرسنل صنایع همت می کنند و در روز محیط زیست نگاهشان به این مقوله است یعنی سهم خود را در این راه ادا کرده اند. البته طبق اصل پنجم قانون اساسی؛ هر کارگر و هر شهروند نقش و سهم خودش را در حیات باید ایفا کند».

این مقام مسیول با گرامیداشت شهدای محیط زیست و جان فشانی آنان در این راه، افزود:« این عزیزان در راستای حفظ و حراست از انفال و موجوداتی که خداوند به انسان عطا کرده، جان فشانی می کنند و جان خودشان را در این مرز و بوم فدا می کنند».

46

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم این سازمان ادامه داد:« در این 33 ماه، کارهای ارزشمند را انجام داده ایم. بهره برداری مجدد تصفیه خونه سه شهرک از جمله شهرک خلیج فارس، ساخت 7 پاسگاه های محیط بانی {که در سفر رییس جمهور شهید، چهار پاسگاه افتتاح شد}، ساخت و احیای دو مرکز پایش در مرکز و غرب استان که در شرق هم در مسیر انجام و برنامه ریزی است، برای اولین بار؛ کسب شاخص دوم در حوزه حیات، افزایش تجهیزی، افزایش تجهیز پاسگاه ها و مراکزی برای ارتقا مناطق تحت مدیریت، افتتاح و راه اندازی 11 خانه آموز خانه محیط زیست در استان، افزایش بیش از 300 درصدی در حوزه آموزش، راه اندازی مرکز نگهداری موفق گونه های حیات وحش در شهرستان بندرعباس، کلید خوردن بزرگترین پروژه باز چرخانه اعصاب شهری در جنوب کشور و پیشرفت 90 درصدی آن بخشی از عملکرد سی وسه ماهه اداره کل حفاظت محیط زیست استان است».

مسیحی تازیانی اضافه کرد:« در تلاش هستیم که ارتباط نزدیک تری با حوزه دانشگاهی و تولید علم داشته باشیم و همکاری می کنیم که در حوزه محیط زیست کارهای علمی انجام شود که از این علم و در کنار تجربه ها، راهکارهای خوبی در این زمینه استخراج شود. از طرفی در برنامه ریزی هایی که در حوزه صنعتی اتفاق افتاده است، نیازمند این هستیم که پوشش سبز یا سبز صنایع را آنچه که درخور منطقه غرب بندرعباس و مناطق صنعتی است را با برگزاری جلسات دو طرفه با واحدهای صنعتی و واحد در سطح کلان را رصد کنیم تا بتوانیم میزان پوشش سبز را در خارج از این واحدهای صنعتی گسترش دهیم».

این مقام مسیول در پایان بیان کرد:« ما به دنبال نگاه مشترک از لحاظ علمی، آموزش و دانش بنیان بودن این موضوعات با صنایع هستیم که بتوانیم نکات مهم را رصد کنیم. اگر ما کنترلی در این مدل کارها نداشته باشیم در حوزه مصارف، یک ضرر اقتصادی وارد می شود. انشالله با اولویت گذاشتن این موارد بتوانیم در یک مسیر سبز واقعی حرکت کنیم تا به مسیر تعالی برسیم».

در پایان از پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست، خانواده شهدا محیط بان و پرسنل شرکت نفت ستاره خلیج فارس تقدیر و تشکر شد.

تلاش برای تبدیل شدن غرب بندرعباس به مرکز سبز شهر/ نگاه مشترک محیط زیست و صنایع، راهی برای سبز ماندن

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تلاش برای تبدیل شدن غرب بندرعباس به مرکز سبز شهر/ نگاه مشترک محیط زیست و صنایع، راهی برای سبز ماندن" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تلاش برای تبدیل شدن غرب بندرعباس به مرکز سبز شهر/ نگاه مشترک محیط زیست و صنایع، راهی برای سبز ماندن"، کلیک کنید.