با شخصیت های «نقطه اتصال» بیگانه نیستم/ داستان نویسی در روند بازیگری من تاثیر مثبت داشت

سودابه بیضایی در گفتگو با cmsd عنوان کرد؛

با شخصیت های «نقطه اتصال» بیگانه نیستم داستان نویسی در روند بازیگری من تاثیر مثبت داشت

بازیگر سینما و تلویزیون و نویسنده مجموعه داستان «نقطه اتصال» از تاثیر نویسندگی بر حوزه بازیگری می گوید.

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری cmsd، سید مرتضی حسینی ـ سودابه بیضایی بازیگر و مستندسازی است که مخاطبان سینما و تلویزیون او را با ایفای نقش در فیلم های سینمایی «لِرد»، «تعارض»، «کودک و فرشته» و بازی در سریال هایی همچون «کیمیا»، «نفس»، «ارمغان تاریکی»، «آسمان من» و «هوش سیاه» می شناسند. آخرین فیلم سینمایی که این بازیگر در آن به ایفای نقش پرداخته «میرو» به کارگردانی حسین ریگی است که بهمن ماه سال گذشته و در جریان چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد. ضمن این که او یکی از بازیگران  فیلم در حال اکران «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم دوست نیز هست.

بیضایی علاوه بر فعالیت در عرصه هنر های نمایشی به عنوان بازیگر و مستندساز، در زمینه داستان نویسی نیز فعال است. اردیبهشت امسال مجموعه داستان «نقطه اتصال» به عنوان اولین اثر داستانی وی در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و در غرفه انتشارات پایتخت ارایه شد.

سودابه بیضایی در گفتگو با خبرنگار cmsd درباره این کتاب عنوان کرد: «نقطه اتصال» شامل هفت داستان کوتاه است که توسط راوی اول شخص که یک زن است روایت می شود. داستان ها تلفیقی از واقعیت و خیال هستند؛ به گونه ای که گاهی برای خودم نیز تفکیک بین تخیّل و واقعیت سخت می شود. با این حال کلیت داستان ها از تجربیات زیسته من دور نیست و می توانم بگویم بخش های از شخصیت خودم (و نه همه آن را) را در این داستان ها پیدا می کنم.

7 داستان به روایت 7 زن

وی افزود: «نقطه اتصال»، «ما آدم های مهم»، «کله ی دو تیکه»، «زن موطلایی»، «نامه»، «سیزده به در» و «بوی بهار نارنج» عناوین داستان های این کتاب 90 صفحه ای هستند. هفت زنی که این داستان ها را روایت می کنند شخصیت های متفاوتی هستند، اما وجوه مشترکی بین آنها وجود دارد.

 

شخصیت های «نقطه اتصال» از من بیگانه نیستند/ داستان نویسی در روند بازیگری من تاثیر مثبت داشت

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: من از دوران دبیرستان به فضای شعر و داستان کوتاه علاقه داشتم و کار های پراکنده ای هم در این حوزه ها انجام داده بودم. وقتی به صورت حرفه ای وارد عرصه بازیگری شدم دیگر فرصتی برای نوشتن پیدا نکردم. با این حال رشته تحصیلی من در دانشگاه ادبیات فارسی بود و ارتباطم با این فضا  را حفظ کردم.

نویسنده مجموعه داستان «نقطه اتصال» افزود: داستان های این کتاب در یک بازه زمانی 10 ساله نوشته شده، البته روند نگارش آنها یک فرایند مستمر نبود و به دلیل همان اشتغال به کار بازیگری و ساختن فیلم مستند، تکمیل آنها طول کشید؛ تا این که در نهایت تصمیم گرفتم تعدادی ز این داستان ها را انتخاب کرده و در قالب یک مجموعه داستان تدوین کنم.

خلق و اکتشاف؛ دو عنصر مشترک نویسندگی، بازیگری و فیلمسازی

بیضایی درباره ارتباط میان نویسندگی و عرصه بازیگری و فیلمسازی نیز گفت: در همه این فضاها، خلق اثر وجود دارد. خلق و اکتشاف شخصیت ها، عناصر بسیار مهم، ارزشمند و و لذتبخشی برای من هستند. البته قالب های این «خلق کردن» در بازیگری، کارگردانی، فیلمنامه نویسی و داستان نویسی متفاوت است، اما در نهایت شما به عنوان خالق یک اثر باید شخصیت ها و فضا ها را در ذهن خودتان بسازید و یا بازآفرینی کنید.

بازیگر فیلم سینمایی «عطرآلود» اظهار کرد: من نویسندگی را از بازیگری و فیلمسازی بیشتر دوست دارم، اما تا زمان چاپ این کتاب فرصت ارایه داستان هایم را تداشتم. اکنون هم یک رمان آماده انتشار دارم که البته هنوز ناشر آن مشخص نیست. دو فیلمنامه سریال هم نوشته ام که دوست دارم به ثمر برسد و تولید شود. به هر حال نویسندگی نیاز به یک ذهن آرام و جوشش درونی دارد و برخلاف تصور عمومی کار آسان و تفننی نیست.

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: با این حال نوشتن و درگیرشدن با فضا های مختلف در داستان نویسی، در روند بازیگری من تاثیر مثبت داشت. این مهارت باعث شده تا در زمان حضور در یک اثر نمایشی به نوعی شخصیت ها را در ذهن خودم بازنویسی کنم؛ در نتیجه شخصیتی که خودم آن را ایفا می کنم و سایر شخصیت های فیلم یا سریال برایم باورپذیر می شدند.

 

شخصیت های «نقطه اتصال» از من بیگانه نیستند/ داستان نویسی در روند بازیگری من تاثیر مثبت داشت

نویسندگان محبوب خالق «نقطه اتصال»

وی درباره نویسندگان محبوبش هم گفت: در دوران دانشجویی نوشته های صدق هدایت را دوست داشتم، امّا الان به این نتیجه رسیده ام که دنیا و روابط آدم ها آنقدر ها هم تیره و تار نیست؛ الان بیشتر مطالعاتم در حوزه روان شناسی و فلسفه است. آثار «کارل گوستاو یونگ» روان شناس مطرح سوییسی و شاگردش «رابرت الکس جانسون» از کتاب های موردعلاقه من هستند ضمن این که از بین نویسندگان معاصر کتاب های زنده یاد سیمین دانشور به ویژه «سووشون» را که در فضای شهر زادگاهم شیراز است را دوست دارم.

بیضایی با اشاره به این که تاکنون سه فیلم مستند ساخته که درون مایه آنها اجتماعی و آسیب شناسانه است افزود: حدود سه سال است که درگیر ساخت چهارمین فیلم مستند خودم هستم که داستان آن در منطقه دیلمان گیلان می گذرد. مشکلات زیست محیطی و مسایلی مثل خشک شدن رودخانه ها، ازبین رفتن مراتع و مهاجرت روستاییان به شهر در این اثر محوریت دارد.

نویسنده مجموعه داستان «نقطه اتصال» عنوان کرد: این داستان ها از من بیگانه نیستند، چون بخش زیادی از آن ناشی از چالش های روحی و اتفاقاتی است که برای خود من هم رخ داده؛ فکر می کنم بسیاری از بانوان این سرزمین هم در سطوح مختلف فکری و اقتصادی و اجتماعی هم با شخصیت های آن همدلی نشان دهند چراکه درباره درونیات آدم ها و به ویژه زنان است و می تواند برای مخاطب ملموس باشد.

لازم به یادآوری است، مجموعه داستان «نقطه اتصال» نوشته سودابه بیضایی در 89 صفحه و به قیمت 80 هزارتومان در انتشارات پایتخت به زیور طبع آراسته شده است.

با شخصیت های «نقطه اتصال» بیگانه نیستم/ داستان نویسی در روند بازیگری من تاثیر مثبت داشت

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "با شخصیت های «نقطه اتصال» بیگانه نیستم/ داستان نویسی در روند بازیگری من تاثیر مثبت داشت" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "با شخصیت های «نقطه اتصال» بیگانه نیستم/ داستان نویسی در روند بازیگری من تاثیر مثبت داشت"، کلیک کنید.