آیشمن در اورشلیم به دار آویخته شد/ در پای چوبه ی دار: با وجدان آسوده آماده ی مردن هستم

به گزارش خبرگزاری cmsd، روز جمعه 11 خرداد 1341 آدولف آیشمن مسیول اداره ی امور مربوط به یهودیان در حکومت آلمان نازی، به جرم جنایت علیه بشریت در اورشلیم به دار آویخته شد. گزارش کامل این اعدام و واکنش ها به آن را را یونایتدپرس در همان روز به نقل از خبرنگاران خود در اورشلیم، فرانکفورت و بوینوس آیرس منتشر و فردای آن روز (12 خرداد 41) روزنامه ی اطلاعات به نقل از این خبرگزاری به شرح زیر منتشر کرد:

اورشلیم – یونایتدپرس: … در اعلامیه ی رسمی دولت اسراییل گفته شده که افسر سابق اس.اس در موقع اعدام 57 سال داشته در ساعت 2 بعد از نیمه شب جمعه [11 خرداد 41] اعدام گردیده است.

اعدام آیشمن در سالن کوچکی از یک قلعه ی قدیمی واقع در «رمله» در نزدیکی اورشلیم که در زمان جنگ های صلیبی مدتی محل جنگ های خونین بود صورت گرفته است.

اعدام آیشمن به خاطر جنایاتی که وی علیه قوم یهود و علیه تمام جامعه ی بشرین مرتکب شده بود و چندین سال بعد از سقوط رژیم آلمان نازی (هیتلری) و حتی در لحظه ی اعدام نیز از این جنایات دفاع می کرد انجام شد.

محاصره ی قلعه

سرنوشت آیشمن هنگامی به طور قطع معلوم شد که پرزیدنت «بن زوی» رییس جمهور اسراییل در شب پنج شنبه ی گذشته تقاضای فرجام او را نپذیرفت. چند ساعت پیش از اجرای حکم اعدام گروه های بزرگی از پلیس اسراییل قلعه ی «رمله» را محاصره کرده بودند تا اطمینان داشته باشند که هیچ حادثه ای موجب ایجاد اخلال در اعدام بزرگ ترین دشمن ملت یهود نخواهد کرد.

امواج دریا

عده ی کثیری از مردم اسراییل از مدت ها پیش در انتظار به دار آویختن آیشمن بودند در اطراف قعله رمله ازدحام کرده بودند اما هیچ کدام از آن ها موفق به تماشای منظره ی اعدام آیشمن نشدند. مقامات زندان رمله اعلام کرده بودند که جسد آیشمن بعد از به دار آویخته شدن سوزانده و تبدیل به خاکستر خواهد شد و سپس این خاکستر را نیز به دریا خواهند ریخت تا امواج دریا آخرین اثر پلیدی های رژیمی را که هولناک ترین جنایات یکی از ارکان اصلی آن را تشکیل می داد محو کرده باشد.

… آیشمن را در حالی که لباس تیره رنگ زندانی در برداشت به محل چوبه ی دار آوردند. ریسمان ابریشمین دار که به دور گردنش آویخته بود برای خبرنگاران یکی از بهترین سوژه های عکس برداری به شمار می رفت.

ماموران دولت اسراییل از چند روز پیش دستگاه اعدام را برای کسب اطمینان از استحکام و کارآمدی آن امتحان کرده بودند و چندین بار کیسه های پر از شن را به آن آویخته بودند تا خاطرجمع باشند که در بالای دار ناگهان حادثه ی غیرمنتظره ای موجب ایجاد وقفه در مجازات بزرگ ترین جلاد تاریخ نخواهد گردید.

مع ذلک شاید برای هیچ کس احساس تشفی و رضایت خاطر از تماشای اعدام آیشمن به اندازه ی چند نفر مردان ناشناخته ی اسراییلی که او را قریب دو سال پیش از آرژانتین ربوده و به اسراییل آورده بودند بزرگ و مشهود نبود.

وجدان آسوده!

دولت اسراییل صبح روز گذشته اعلام کرد که جسد آیشمن را طبق تصمیمی که قبل از مرگ وی گرفته شده بود سوزانده و خاکستر آن را به دریا ریخته اند. دکتر روبرت هول کشیش پروتستان اهل کانادا که در آخرین روزهای زندگی آیشمن تماس زیادی با وی داشت کوشش کرده بود که تا آیشمن را متقاعد کند که انجیل بخواند و به سوی حضرت عیسی مسیح بازگردد اما ظاهرا آیشمن گوشش بدهکار دکتر هول نبود. یک روز پیش از اعدام وی به دکتر هول گفته بود که من با رضایت خاطر و با وجدان آسوده آماده ی مردن هستم زیرا احساس می کنم آن چه کرده ام درست بوده است.

واکنش آلمان غربی

خبر اعدام آدولف آیشمن در آلمان غربی احساسات دوستانه ی مشهودی برای وی برنینگیخت. سخن گوی حزب دموکرات آزاد آلمان غربی روز گذشته درباره ی اعدام آیشمن اظهار داشت که وی در ایجاد دولت مدرن و مستقل کنونی اسراییل سهم بسزایی داشته است…. بدون اعمال افرادی نظیر آیشمن دولت مدرن کنونی اسراییل در خاورمیانه به وجود نمی آمد.

تظاهرات ضدیهودی در آرژانتین

یک سخن گوی دولت آرژانتین امروز اظهار داشت که برای رسیدگی به موضوع ربودن آدولف آیشمن از آرژانتین تحقیقاتی در آرژانتین شروع شده است. گزارش های رسیده از بوینوس آیرس و چند شهر دیگر آرژانتین حاکی است که طرفداران آیشمن در این شهرها دست به پاره ای تظاهرات ضدیهودی زده اند.

نامه ی همسر آیشمن

بوینوس آیرس – یونایتدپرس – اول ژوین: دو پسر 22 ساله و 20 ساله ی آیشمن روز گذشته از اعدام پدرشان در اسراییل اظهار خشم فراوان کردند. پسر بزرگ آیشمن به خبرنگاران اظهار داشت من افتخار می کنم که پدرم به عنوان یک سرهنگ آلمانی اعدام شد اما پسر دیگرش گفت که به هر حال کاری است که شده است. پسران آیشمن از این که دولت اسراییل حاضر نشده جنازه ی پدرشان را به آن ها بدهد به دولت اسراییل ناسزا گفتند. خبرنگار رویتر گزارش می دهد آیشمن در آخرین لحظات زندگی درخواست کرده بود تا به وی اجازه دهند نامه ای را که از طرف زنش رسیده بود بخواند و مقامات اسراییل به وی اجازه ی این کار را دادند. از مضمون این نامه اطلاعی در دست نیست.

در لحظه ی آخر فریاد کشید: «زنده باد آلمان»

آدولف آیشمن جنایت کار معروف نازی شب [بامداد] جمعه ی گذشته [11 خرداد 41] با شعار «زنده باد آلمان» چوبه ی دار را بوسید و چشم از جهان فرو بست. آیشمن در حالی که دست هایش را از پشت بسته بودند و رنگش پریده بود ضمن آخرین سخنانش علاوه بر شعار زنده باد آلمان برای اتریش و آرژانتین نیز شعار زنده باد کشید. آیشمن گفت: «این ها تنها سه کشوری هستند که من هیچ وقت آن ها را فراموش نخواهم کرد… از زنم و دوستانم خداحافظی می کنم و از آن ها انتظار دارم که به یادم باشند.»

آیشمن که در دوران محاکمه اش همواره اظهار می داشت که مامور و معذور بوده در آخرین لحظات زندگی خود نیز تکرار کرد که «من به قتل یهودیان تمام سعی خود را کردم تا از قوانین جنگ و از پرچم کشورم اطاعت کرده باشم.» و بعد از ادای این جملات خطاب به جلاد گفت: «حالا حاضر هستم.»

قبل از آن که او را به بالای دار بکشانند از طرف مقامات زندان یک نقاب سیاه را به طرفش دراز کردند تا آن را به چشمانش ببندند اما آیشمن در حالی که تبسم بی رمقی داشت آن را رد کرد و گفت احتیاجی به نقاب سیاه ندارد. بعد وقتی که دیگر حتی فرصت ادای آخرین کلمات نیز به سرعت سپری می گردید خطاب به جلادش گفت: «ما بار دیگر در آن دنیا و در روز قیامت به یکدیگر خواهیم رسید مرگ سرنوشت نهایی تمام انسان های دنیاست. من در حالی می میرم که به خداوند ایمان دارم و با ایمان به خداوند می میرم.» این ها آخرین کلماتی بود که از دهان آیشمن بیرون آمد و بعد از این کلات از آیشمن شنیدند صدایی بود که از تمام بدن وی و از حلقوم او زیر فشار پنجه ی مرگ و بر بالای چوبه ی دار برمی خاست.

آیشمن در اورشلیم به دار آویخته شد/ در پای چوبه ی دار: با وجدان آسوده آماده ی مردن هستم

25957

آیشمن در اورشلیم به دار آویخته شد/ در پای چوبه ی دار: با وجدان آسوده آماده ی مردن هستم

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیشمن در اورشلیم به دار آویخته شد/ در پای چوبه ی دار: با وجدان آسوده آماده ی مردن هستم" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیشمن در اورشلیم به دار آویخته شد/ در پای چوبه ی دار: با وجدان آسوده آماده ی مردن هستم"، کلیک کنید.