استقرار کشاورزی پایدار در 254 روستا در 3 حوزه آبخیز

استقرار کشاورزی پایدار در 254 روستا در 3 حوزه آبخیز

استقرار کشاورزی پایدار برای تعدیل رقابت میان نظام کشاورزی و زیست بوم های تالابی در دستور کار قرار گرفته و تاکنون 254 روستا در 3 حوزه آبخیز اجرا شده است.

به گزارش cmsd در امر استقرار کشاورزی پایدار در حوزه دریاچه ارومیه و حوزه های تالابی بختگان و شادگان پیوندی بسیار پیچیده و ظریف میان بخش کشاورزی و زیست بوم های تالابی وجود دارد. همچنین هرگونه تغییر در بخش کشاورزی بر منابع تالابی و حیات آن اثرگذار است.

 برنامه استقرار کشاورزی پایدار با چشم انداز تعدیل رقابت میان نظام کشاورزی و زیست بوم های تالابی بر سر منابع محدود آب با مشارکت برنامه توسعه ملل متحد پشتیبانی مالی دولت ژاپن و همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های جهاد کشاورزی استان از سال 1393 به واسطه طرح حفاظت در تالاب های ایران در استان های آذربایجان غربی و شرقی پیاده سازی شد. این فرایند طی هفت سال استمرار داشت و با توجه به دستاوردهای حاصله در سال 1400 به منظور بسط و توسعه دستاوردها دراستان های خوزستان و فارس نیز اجرا شد.

فرایندهای استقرار کشاورزی پایدار شامل ورود به جامعه محلی، اعتمادسازی و جلب مشارکت جوامع محلی، تهیه نقشه راه برنامه مشارکتی برای استقرار تکنیک های کشاورزی پایدار، استقرار تکنیک های فنی در سطح مزرعه باغ با محوریت مدیریت یکپارچه آب و خاک و ارزیابی ادواری خروجی ها و انتقال تجارب به دست آمده می شود.

هدف اصلی این کار الگوسازی استقرار کشاورزی پایدار به منظور بهره برداری خردمندانه از منابع آب و خاک و حساسیت سازی ذینفعان کلیدی و جوامع محلی در راستای حفاظت از زیست بوم های تالابی است.

254 روستا تحت پوشش استقرار کشاورزی پایدار قرار گرفته اند که شامل  222 روستا در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه و در شهرستان های ارومیه نقده،  مهاباد، میاندوآب، باروق و سلماس در استان آذربایجان غربی و شهرستان های شبستر، آذرشهر، اسکو، عجب شیر، بناب، سراب، بستان آباد و ملکان در استان آذربایجان شرقی، 16 روستا در حوضه تالابی بختگان در شهرستان های مودشت، ارسنجان استهبان نیریز و بختگان در استان فارس و 16 روستا در حوضه تالابی شادگان در شهرستان های شادگان، ماهشهر، امیدیه، رامشیر و بهبهان در استان خوزستان می شود.

 54 شرکت های محلی و ملی مجری همکار پروژه هستند و 17 هزار و 500 نفر کشاورز محلی و 5600 مزارع و باغ تحت پوشش این طرح بوده اند.

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، ازدستاوردهای این طرح به کاهش 27 درصدی میانگین کاهش آب آبیاری در سطح مزارع و باغ های پایلوت، کاهش 25 درصدی میزان تولید گاز دی اکسید کربن در مزارع و باغ های پایلوت، بهبود 55 تا 98 درصدی بهره وری آب در مزارع و باغ ها پایلوت اشاره کرد.

پایان خبر cmsd

استقرار کشاورزی پایدار در 254 روستا در 3 حوزه آبخیز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "استقرار کشاورزی پایدار در 254 روستا در 3 حوزه آبخیز" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "استقرار کشاورزی پایدار در 254 روستا در 3 حوزه آبخیز"، کلیک کنید.