شرکت طراحی سایت CMSD

طراحی سایت فروشگاهی

طراحی سایت شخصی

سئو سایت فروشگاهی

طراحی لوگو

آموزش فتوشاپ

آموزش وردپرس

0

سبد خرید شما خالی است.

شرکت طراحی سایت CMSD

طراحی سایت فروشگاهی

طراحی سایت شخصی

سئو سایت فروشگاهی

طراحی لوگو

آموزش فتوشاپ

آموزش وردپرس

نوشته های بلاگ

آموزش رایگان سئو سایت جلسه دوم محتوا و موفقیت در موتور جستجو

بهمن 22, 1399 آموزش, آموزش سئو
آموزش رایگان سئو سایت جلسه دوم محتوا و موفقیت در موتور جستجو

آموزش رایگان سئو سایت جلسه دوم محتوا و موفقیت در موتور جستجو

در دومین جلسه از دوره آموزش رایگان سئو شرکت طراحی سایت CMSD ، درباره محتوا و فاکتورهای موفقیت در موتور جستجو بحث میکنیم. اگر قصد دارید دانش خود را درباره سئو و روش های موفقیت در گوگل بالا ببرید، حتما با آموزش های ما همراه باشید.

وقتی درباره سئو فکر میکنید، محتوا باید اولویت اول شما باشد. شما از طریق محتوای باکیفیت است که با مخاطب خود وارد تعامل شده، به او اطلاعات داده و او را راضی میکنید. تولید محتوای قابل اعتماد و ارزشمند، برای این که در موتور جستجو دیده شوید ضروری است. به همین دلیل است که جدول تناوبی فاکتورهای سئو، با عنصر «محتوا» آغاز میشود.

سئو چیست، سئو سایت چیست، سئو سایت، سئو آموزش، تولید محتوا، تولید محتوا چیست، کسب رتبه یک گوگل، رتبه یک گوگل، بهینه سازی محتوای سایت، سئو و بهینه سازی محتوا

چه مقالات بلاگ باشد، یا صفحات معرفی محصول، صفحه درباره ما، ویدئو یا هر صفحه دیگری که برای مخاطب ساخته اید، داشتن محتوای مناسب به این معناست که شما زیربنای لازم برای حمایت از کلیه اقدامات سئوی دیگر را دارید.

Qu: کیفیت

به این فکر کنید که کاربر چه میخواهد و خودتان را جای موتور جستجو بگذارید، اگر شما موتور جستجو بودید، کاربر را به وبسایت خودتان میفرستادید؟ این توصیه فردریک دوبوت، مدیربرنامه ارشد بینگ است. او میگوید:

«آیا با سربلندی وبسایت خودتان را تضمین میکردید و آن را برای جستجوی یک عبارت خاص، در رتبه اول قرار میدادید؟»

اگر پاسخ شما به این سوال بله بود، پس باید به سراغ کارهای فنی و مسائل مربوط به سئو بروید. اما اگر پاسخ شما نه بود، احتمالا باید پیش از این که به مسائل فنی فکر کنید، ارزش وبسایت خود را برای کاربر بالا ببرید.

فراهم آوردن محتوای پرمایه، مفید و منحصر به فرد چیزی است که کاربر را در وبسایت شما نگه میدارد، و موجب ایجاد احساس آشنایی و اعتماد میگردد. این که محتوای با کیفیت چه محتوایی است به ماهیت محتوا بستگی دارد و بسته به نوع محتوا و حوزه آن میتواند متغیر باشد.

در بخش  دستورالعمل ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل، مشخصه های محتوای باکیفیت بر اساس نوع آن، به این صورت شرح داده شده است:

  • اطلاعاتی که در محتوا ارائه میشود باید دقیق، جامع و مبتکرانه بوده و شیوه ارائه آن نیز حرفه ای باشد
  • محتوای هنری باید اصیل و منحصر به فرد بوده و نشان دهنده مهارت بالای خالق آن باشد
  • محتوای خبری باید جامع و کامل، با منبع موثق و دقیق باشد و گزارش اصلی نیز در آن گنجانده شده باشد

برندهایی که محتوای YMYL* تولید میکنند باید به این استاندارد های گوگل توجهی ویژه داشته باشد چرا که الگوریتم های گوگل اهمیت بیشتری به سیگنال های EAT (تخصص-اعتبار-قابل اطمینان بودن) میدهند.

* YMYL مخفف عبارت Your Money or Your Life که معنی تحت اللفظی آن «پول شما یا زندگی شما» است، به طور کلی به صفحاتی اشاره دارد که یا چیزی به کاربر میفروشند یا توصیه های سلامتی، سبک زندگی، بهداشتی، مالی و قانونی به کاربر ارائه میدهند.

محتوا، سنگ بنای سئو است و باید آن را جدی بگیرید. تولید – و سرمایه گذاری روی – یک استراتژی شفاف محتوا برای موفقیت شما در سئو ضروری است چرا که تقریبا کلیه فاکتورهای دیگر به کیفیت محتوا بستگی دارند.

Rs: تحقیق

تحقیق درباره کلمات کلیدی شاید بعد از محتوای خوب، مهم ترین فاکتور سئو باشد. این کار به شما کمک میکند محتوایی تولید کنید که به سوالات افرادی که آن کلمه را جستجو میکنند، پاسخ دهد. تحقیق درباره کلمات کلیدی فراتر از رتبه گرفتن برای آن کلمات، مزایای بسیار بیشتری دارد.

سئو چیست، سئو سایت چیست، سئو سایت، سئو آموزش، تولید محتوا، تولید محتوا چیست، کسب رتبه یک گوگل، رتبه یک گوگل، بهینه سازی محتوای سایت، سئو و بهینه سازی محتوا

اریک انگ، سئو کار با تجربه و مدیرکل شرکت مشاوره Perficient Digital میگوید:

«درک زبانِ مشتریان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. وقتی شما به زبان مشتری حرف میزنید، به او نزدیک تر میشود و این چیزی نیست که تغییر کند. از این رو تحقیق درباره کلمه کلیدی برای من بسیار بسیار مهم است و در حال حاضر شاخه های فرعی ای به وجود آمده که ممکن است در نحوه تحقیق کردن درباره کلمه کلیدی تغییراتی به وجود بیاورد، اما ضرورت آن تغییری نکرده است.»

تحقیق درباره کلمه کلیدی به شما کمک میکند از ماهیت مشکلات و نیازهای کاربر، علایق او، میزان علاقه کاربر (که به واسطه حجم سرچ مشخص میشود)، سطح رقابت برای آن سرچ ها، و حتی قالبی که کاربر برای آن اطلاعات ترجیح میدهد، آگاه شوید.

وقتی ارزیابی کردید که کدام کلمات کلیدی ارزشمند هستند، از آن ها برای هدایت تولید محتوا استفاده کرده و این کلمات را داخل محتوا به کار ببرید تا شانس مخاطب برای پیدا کردن محتوای شما در میان نتایج سرچ، بالا برود.

سئوی تکنیکال یک ضرورت است نه یک انتخاب – کلیک کنید

توصیه کاربردی

لیلی ری، مدیر سئوی Path Interactive میگوید:

سعی کنید کلمات کلیدی را بر اساس مقصود آن ها دسته بندی کنید: آگاهی دهنده، تبادلی، مسیریابی یا محلی. کلمات کلیدی بالقوه را با آنچه در حال حاضر در نتایج سرچ رتبه میگیرد ارتباط دهید تا ببینید گوگل برای هر سرچ کدام نتایج را انتخاب میکند.

ممکن است گوگل مقصود متفاوتی را نسبت به آنچه انتظار داشتید به کلمه کلیدی نسبت دهد؛ برای مثال با تایپ کلمه «ساندویچ» عمدتا نتایج محلی نمایش داده میشوند – بنابراین احتمالا استراتژی محلی برای رقابت با آن کلمه کلیدی لازم است. درک این که گوگل چه نوع محتوایی را برای کلمات کلیدی مختلفی که جستجو میکنید نمایش میدهد به شما کمک میکند تا نوع محتوایی که باید تولید کنید و نوع صفحه ای که قابلیت رتبه گرفتن برای آن کلمات را دارد را مشخص کنید.

Kw: کلمات کلیدی

بعد از این که درباره کلمات کلیدی ای که مخاطب برای پیدا کردن وبسایت شما از آن ها استفاده میکند، تحقیق کردید، باید این کلمات کلیدی را در بدنه محتوا، عنوان های فرعی و تیترها به کار ببرید – اما نه به قیمت خوانایی متن یا لطمه های دیگری که موتورهای جستجو را در اولویت بالاتری نسبت به مخاطب قرار میدهد.

به زبان ساده، کلماتی که میخواهید این صفحه بر اساس آن ها پیدا شود را در نظر داشته باشید و به طور طبیعی از آن ها در متن استفاده کنید.

بری شوارتز یکی از ویراستاران خبری وبسایت Search Engine Land در ارتباط با تفاوت میان زبان استفاده شده در موتورهای جستجو و محتوایی که کاربران انتظار دارند در نتیجه جستجوهایشان ظاهر شود، اینطور توضیح میدهد:

«نکته این نیست که به زبانی که که جستجو کننده در باکس جستجو تایپ میکند، صحبت کنید بلکه باید به زبانی صحبت کنید که جستجو کننده میخواهد بخواند.»

او در ادامه میگوید:

«من فکر میکنم لزومی ندارد به کلمات جستجو شده فکر کنید. برای مثال، من داستانی درباره زمانی که موتور جستجوی گوگل یک اعلان در خصوص حذف دستورالعمل ناوایندکس برای فایل robots.txt اضافه کرد، نوشته ام. در گذشته احتمالا متن آن نوتیفیکیشن را مسنقیما در تیتر به کار میبردم چون مردم آن کلمات را کپی پیست کرده و جستجو میکردند تا درباره اش اطلاعات بیشتری کسب کنند. اما در حال حاضر گوگل هوشمندتر شده و نیازی نیست که کلمه کلیدی را عینا به کار ببرید.»

همیشه به یاد داشته باشید که شما برای کاربر مینویسید و موتورهای جستجو در درک زبان طبیعی بهتر و بهتر میشوند. برای بهتر کردن رتبه سایتتان، همه فرمول های تراکم کلمه کلیدی را از ذهنتان دور بیندازید.

Fr: تازگی

موتورهای جستجو اطلاعات متناسب با زمان، به روز، و تازه را دوست دارند

این به آن معنا نیست که میتوانید در صفحاتتان به روز رسانی های حداقلی انجام دهید، تاریخ انتشار را عوض کنید یا برای افزایش تازگی، صفحات بی کیفیت تولید کنید.

چرا لینک سازی برای سئو مهم است؟ – کلیک کنید

اگر میزان زیادی محتوای قدیمی دارید، میتوانید آن ها را به روزرسانی کرده یا صفحات بی استفاده و منقضی را حذف کنید. این کار باعث میشود وبسایت شما برای بازدیدکنندگان مفید تر شود و به موتورهای جستجو نیز نشان میدهد که به خوبی به محتوای خود رسیدگی میکنید.

گوگل مدت هاست از الگوریتم QDF به عنوان یک فاکتور رتبه بندی محتوا برای انواع خاصی از جستجوها استفاده میکند. اگر جستجوی یک عبارت ناگهان افزایش یابد – مثلا جستجوی واژه طوفان، زمانی که یک طوفان فعال در حال وقوع است – گوگل الگوریتم QDF را روی آن جستجوها اعمال میکند و نتایج سرچ تغییر میکند تا داستان ها، اخبار و اطلاعات به روز درباره این موضوع را در بر گیرد.

شما میتوانید با تولید محتوای مرتبط با موضوعات باب روز، رویدادها یا تطعیلات پیش رو و اخبار فوری، از فاکتور تازگی برای بهتره دیده شدن در صفحه نتایج بهره ببرید. با این حال باید توجه داشته باشید که دیده شدن ناشی از QDF ممکن است با گذشت زمان از بین ببرید و صفحه شما رتبه خود را از دست بدهد.

An: پاسخ ها

ارائه پاسخ های واضح به سوالات کاربران در صفحات سایت از ارزش چشمگیری برخوردار است. اولا، شما محتوایی تولید میکنید که به طور ویژه برای برآورده ساختن نیازهای مخاطب طراحی شده. دوما، موتورهای جستجو به طور فزاینده ای تلاش میکنند تا در نتایج جستجو، پاسخ های مستقیم ارائه کنند. اگر شما بتوانید سوالات را به خوبی پاسخ دهید، ممکن است صفحه شما به عنوان یک featured snippet یا در پاسخ به جستچوی صوتی در دستیار گوگل (Google Assistant) نمایش داده شود.

سئو چیست، سئو سایت چیست، سئو سایت، سئو آموزش، تولید محتوا، تولید محتوا چیست، کسب رتبه یک گوگل، رتبه یک گوگل، بهینه سازی محتوای سایت، سئو و بهینه سازی محتوا

تحقیقات نشان میدهد بیش از نیمی از جستجوهای گوگل بدون این که روی محتوای دیگری کلیک شود پایان میپزیرد، و علت این امر تا حدودی این است که موتورهای جستجو به دنبال آن هستند تا در همان صفحه اول جستجو پاسخ مخاطب را بدهند. یک سری از این پاسخ ها به صورت لایسنس دار (مثل متن آهنگ) در بالای صفحه جستجو ظاهر میشوند و بعضی هم مستقیما از صفحات وب، همراه با لینک، گرفته میشوند.

سئو چیست، سئو سایت چیست، سئو سایت، سئو آموزش، تولید محتوا، تولید محتوا چیست، کسب رتبه یک گوگل، رتبه یک گوگل، بهینه سازی محتوای سایت، سئو و بهینه سازی محتوا

بهینه سازی محتوا برای  featured snippet و پاسخ های مستقیم میتواند در مقایسه با نتایج سرچ ارگانیک، برای بهتر دیده شدن شما مفید تر باشد، و این کار شانس نمایش سایت شما در پاسخ جستجوهای صوتی را بالا میبرد.

سرمایه گذاری روی محتوایی که به سوال و جواب در صفحه نتایج سرچ تبدیل شود، به این بستگی دارد که دیده شدن برای شما به چه معناست. اگر میخواهید آگاهی افراد از برند شما بالا برود، سرمایه گذاری روی این کار، تصمیم مناسبی است اما اگر میخواهید ترافیک سایت شما بالا برود، بهتر است روی این تمرکز کنید که آیا کاربر بعد از دیدن پاسخی که ارائه داده اید، روی لینک وبسایتتان کلیک میکند یا نه.

سئو چیست، سئو سایت چیست، سئو سایت، سئو آموزش، تولید محتوا، تولید محتوا چیست، کسب رتبه یک گوگل، رتبه یک گوگل، بهینه سازی محتوای سایت، سئو و بهینه سازی محتوا

Dt: عمق

محتوای سایت شما باید آنقدر عمیق باشد که بتواند پاسخ کاربر را به شیوه ای «اساسی، کامل یا جامع» پاسخ دهد. به گفته بری شوارتز، ویراستار خبری وبسایت Search Engine Land:

آیا تحلیل آموزنده یا اطلاعات جذابی ارائه میکنید که فراتر از بدیهیات است؟ آیا محتوای شما حاوی اطلاعات اصیل است؟ آیا درباره این اطلاعات پژوهش کردید و موثق هستند؟ باید مطمئن شوید که محتوای شما در مقایسه با سایر صفحات در نتایج جستجو، ارزش قابل توجهی داشته باشد، چرا که این دقیقا همان نوع محتوایی است که گوگل به آن رتبه خوب میدهد.

بزرگترین دروغی که تا به حال در سئو گفته شده – کلیک کنید

نکته دشوار این است که تشخیص دهید محتوای شما باید چقدر موشکافانه باشد. همانطور که گفتیم، باید نسبت به رقبا ارزش بیشتری فراهم کنید، اما این لزوما بدان معنا نیست که باید تعداد کلماتی که استفاده میکنید بیشتر باشد.

بعضی جستجو ها مثل این که «سریع ترین پستاندار کدام است» پاسخ نسبتا سر راستی دارند، اما بقیه سوال ها، مثلا «چرا چیتا سریع ترین است؟» مستلزم یک توضیح مفصل تر هستند. هنگام تصمیم درباره محتوایی که میخواهید تولید کنید، به جستجوی کاربر، ترجیح مخاطبین و کارهایی که رقبایتان انجام داده اند، توجه داشته باشید.

Mm: مولتی مدیا

اینترنت بر مبنای متن کار میکند اما این بدان معنا نیست که متن عموما بهترین قالب برای محتوا است. قالب های دیگر میتوانند به دیده شدن بیشتر شما در نتایج سرچ، کمک کنند. استفاده از عکس، ویدئو، فایل صوتی و قالب های دیگری که مورد پسند مخاطبین شما قرار گرفته و برند شما را از سایر رقبا متمایز میکنند را در نظر داشته باشید.

بعد از انتخاب بهترین قالب، فایل های مولتی مدیا و نیز صفحاتی که فایل را در آن قرار میدهید را بهینه سازی کنید تا راحت تر قابل پیدا کردن باشند. یکی از روش های انجام این کار استفاده  از شبکه توزیع محتوا (CDN) است. این شبکه در خدمت محتوای مولتی مدیای سایت بوده و بخشی از بار روی سرور های شما را کاهش میدهد. همچنین میتواند زمان بارگذاری را پایین نگه دارد که برای سرعت و تجربه کاربری بسیار مهم است.

هر قالبی که انتخاب کردید، حتما باید از متن به عنوان مکمل محتوا استفاده کرده و برای موتور جستجو و کاربر، یک پیش زمینه فراهم کنید. اگر محتوای شما در قالب ویدئو یا پادکست است، متن آن را اضافه کنید. اگر تصویر است، از متن جایگزین و کپشن استفاده کنید.

اما زیاده روی نکنید. زیاده روی در یک چیز خوب – مثل گیف ها – میتواند زننده شود که در نهایت برعکس آن هدفی است که در ذهن داشتید.

Write a comment